На експериментальному гелікоптері армії США UH-60M Black Hawk з дистанційним управлінням встановлюється «роботизований мозок». Це нововведення дозволить гелікоптеру функціонувати автономно, незалежно від того, чи є на його борту людина.
Компанія Sikorsky, що входить до складу Lockheed Martin, отримала від Агентства перспективних оборонних дослідницьких проєктів (DARPA) грант у розмірі $6 млн на встановлення системи автономного керування польотом ALIAS/MATRIX на експериментальний гелікоптер армії США Black Hawk, що працює за принципом «fly-by-wire».
Модернізований літальний апарат, що отримав позначення MX, дозволить Командуванню розвитку бойових можливостей армії США (DEVCOM) протестувати та оцінити широкий спектр можливостей автономного польоту – від керування одним пілотом до повністю безлюдних польотів. «Автономні літаки зменшать навантаження на пілотів, значно підвищать безпеку польотів та нададуть бойовим командирам гнучкість у виконанні складних місій у конкурентному та перевантаженому бойовому просторі, вдень та вночі, за будь-яких погодних умов», – сказав Річ Бентон, віце-президент та генеральний директор компанії Sikorsky. «Солдати покладатимуться на гелікоптери Black Hawk до 2070-х років, і їх модернізація сьогодні принесе дивіденди на десятиліття для нинішніх та майбутніх гелікоптерів Армійської авіації».
Система автономності MATRIX є основою програми DARPA ALIAS (Aircrew Labor In-cockpit Automation System – Система автоматизації праці екіпажу в кабіні). В рамках програми ALIAS у 2020 році Sikorsky надав апаратну та інженерну підтримку для оснащення гелікоптера MX системою управління польотом по радіоканалу.
У поєднанні з системою автономності MATRIX MX буде майже точною копією гелікоптера Sikorsky UH-60A з опціональним пілотуванням Black Hawk, літаючої лабораторії компанії, яка перевірила автономність MATRIX протягом сотень годин польоту. Sikorsky інтегрує систему MATRIX у вертоліт MX у 2025 році. Цей літальний апарат дозволить DEVCOM дослідити та вдосконалити практичне застосування масштабованої системи автономії та потенційні операційні концепції.
Оцінка включатиме аналіз різних наборів сенсорів для сприйняття та уникнення загроз, перешкод та рельєфу місцевості, а також розробку стандартів та системних специфікацій, пов’язаних з системою MATRIX та бортовою системою управління польотом.
У липні 2024 року Sikorsky та DARPA продемонстрували військовослужбовцям Збройних сил США та високопосадовцям Міністерства оборони, як опційно пілотований вертоліт Black Hawk може легко керуватися оператором у кабіні або на землі, вводячи високорівневі цілі місії за допомогою планшета.
Ці нещодавні демонстрації базувалися на автономних польотах в рамках проєкту Project Convergence 2022, коли Sikorsky та DARPA успішно продемонстрували армії США, як опційно пілотований вертоліт Black Hawk, що працює без людей на борту, може безпечно та надійно виконувати внутрішні та зовнішні місії з поповнення запасів вантажу.
Автономні можливості, такі як технологія MATRIX, є ключовою частиною концепції Lockheed Martin 21st Century Security, яка включає модернізацію гелікоптера Black Hawk, щоб бути на крок попереду нових і нових загроз. На додаток до автономності, Black Hawk армії США можуть бути оснащені запланованими двигунами наступного покоління вже у 2025 році.
Цей двигун, розроблений в рамках програми вдосконалення турбінних двигунів (ITEP), обіцяє кращу продуктивність, дальність польоту і довговічність, ніж існуючі двигуни. Однак, T901 зазнав багато затримок через технічні проблеми та проблеми з ланцюжком поставок.