Походження супергероїв: від Супермена до Залізної людини
Походження супергероїв: від Супермена до Залізної людини

Походження супергероїв: від Супермена до Залізної людини

Мігрант-месія, герой-патріот і феміністичний символ: найвідоміші персонажі коміксів DC та Marvel.

Комікси в США з’явилися ще наприкінці дев’ятнадцятого століття, але насправді популярними вони стали лише у 1930-х роках — із появою супергеройських коміксів і початком так званої Золотої доби (1938—1956).Саме тоді почали виходити серії Detective Comics (1937) та Action Comics (1938): невдовзі головним героєм першої став Бетмен, а у другій уже з першого випуску був Супермен. Обидві видавала компанія Detective Comics, яка згодом стане DC Comics. А у 1939 році свою першу серію випустила компанія Timely Comics, перший комікс якої мав на обкладинці назву Marvel Comics — згодом саме цю назву буде мати компанія-видавець. 

З часом обидві компанії отримали визнання та створили тисячі персонажів, деякі з них стали відомими у всьому світі. Але мало хто задумувався, в чому причина їхньої популярності, чому саме вони, а не десятки інших, сподобалися аудиторії. Зараз вони —  невіддільна та звична частина маскульту, але в момент появи кожен з них був викликом або відповіддю на страхи, очікування та зміни в суспільстві (а іноді слугував пропаганді). Розповідаємо справжню біографію супергероїв, автори яких при створенні персонажів реагували на суспільний запит і політичну ситуацію у світі, а також (свідомо чи ні) надавали їм власні риси.

Супермен (1938)

Персонаж, якого нерідко називають першим супергероєм, який популяризував жанр супергероїки — Супермен із DC Comics, прибулець із планети Криптон, створений Джеррі Сігелом і Джо Шустером.

Щодо його першості й досі точаться дискусії, але точно він був найвідомішим серед перших. Історія Супермена — це розповідь про мігранта: саме цей статус персонажа зробив його привабливим для широкої аудиторії. Він мав подвійну ідентичність: інопланетянин Кел-Ел і землянин Кларк Кент, що дозволяло мільйонам читачів-іммігрантів подібно до Супермена ідентифікувати себе з обома своїми культурами — як з американською, так і з культурою власної батьківщини, своїм етнічним походженням і країною пращурів. 

Крім того, у ранніх випусках про Супермена багато уваги приділялося Великій депресії (1929—1939): супергерой брав на себе роль громадського активіста, борця з бізнесменами-шахраями та продажними політиками.

А ще в образі Супермена присутні релігійні конотації, бо історія цього персонажа має деякі паралелі з історією Мойсея, основоположника юдаїзму та однієї з найважливіших постатей усіх авраамічних релігій. Богоподібне ім’я (Ель — одне з імен бога в юдаїзмі та християнстві), міграція заради виживання, подвійна ідентичність — усе це робить Супермена свого роду віддзеркаленням Мойсея. Понад те, нацисти називали Супермена євреєм, а в 1940 році німецька пропаганда публічно засудила персонажа та його творців, які були американськими євреями.

Але одного з найпопулярніших персонажів коміксів порівнюють не лише з Мойсеєм: образ Ісуса Христа також нерідко називають джерелом натхнення для створення Супермена — хлопчик, який був посланий із неба та має виняткові здібності, а ще виховувався названим, земним батьком.

Походження супергероїв: від Супермена до Залізної людини - Фото 1

Останні фільми з Суперменом також мають посилання на християнство, зокрема народження, смерть і воскресіння Ісуса Христа. Джерело

Бетмен (1939)

Ще один супергерой DC Comics, який знайомий кожному — це Бетмен, альтер его багатія Брюса Вейна; персонаж, якого вигадали Білл Фінгер і Боб Кейн.

Цікаво, що при створенні цього образу автори черпали натхнення у Зорро з пригодницьких книг Джонстона МакКалі та у детективі Шерлокові Холмсі з творів британського письменника Артура Конана Дойла. Тобто Бетмена не просто так називали «найкращим детективом у світі». Багато хто також називає джерелом натхнення персонажа Тінь, якого вигадав письменник і професійний фокусник Волтер Б. Гібсон: з’явився Тінь у 1930 році як таємничий оповідач радіопрограми Detective Story Hour.

Бетмен — це борець за справедливість, який протистоїть злочинності; все життя цього персонажа було сформовано під впливом дитячої травми, коли він став свідком вбивства своїх батьків. До того ж історія про Бетмена — це оповідь про звичайну людину, яка може стати супергероєм: як відомо, Брюс Вейн на відміну від багатьох інших персонажів не має надзвичайних здібностей.

Капітан Америка (1940)

Протягом кінця 1930-х — початку 1940-х років автори коміксів активно мотивували американців підтримувати вступ країни у Другу світову війну та купувати військові облігації, а згодом створювали історії про боротьбу супергероїв із німцями та японцями. Особливу популярність у той час здобув Стів Роджер, тобто Капітан Америка, персонаж якого Джо Саймон і Джек Кірбі цілеспрямовано створювали як патріота і борця з гітлерівською Німеччиною. Першою його появою став комікс, де він б’є по обличчю Адольфа Гітлера: це було ще до того, як Сполучені Штати вступили у війну. І хоча Капітан Америка був далеко не єдиним подібним персонажем, але саме він згодом став одним із найвідоміших супергероїв видавництва Marvel Comics.

Незвичайним було те, що Капітан Америка мав зіткнутися не з вигаданим персонажем, а з реальним противником — Адольфом Гітлером, який був керівником країни, що розпочала Другу світову. Це робили комікси про Стіва Роджерса ще більш популярними.

Походження супергероїв: від Супермена до Залізної людини - Фото 2

Перший комікс про Капітана Америку (1941). Джерело

Раніше вигадані супергерої так само брали участь в американській воєнній пропаганді. В одному з випусків DC Comics за лютий 1940 року Супермен схопив Гітлера та Сталіна, після чого обидва диктатори постали перед судом Ліги Нації у Швейцарії. Бетмен, який зазвичай не використовував летальну зброю, після вступу США у війну почав з’являтися на сторінках коміксів із вогнепальною зброєю. Проте саме Капітан Америка був відверто пропагандистським супергероєм: за його допомогою автори намагалися виступити проти Третього Рейху та підтримати вступ власної країни у Другу світову. Це була свого роду відповідь на антивоєнний, ізоляціоністський рух у США, що мав своїх прихильників ще з часів Першої світової.

Пізніше політичні теми продовжили бути характерною рисою історій про Стіва Роджерса: автори коміксів регулярно використовували персонажа задля того, щоб давати коментарі стосовно стану американського суспільства та політичної ситуації в країні.

Диво-жінка (1941)

Ще одна персонажка коміксів, яку створили впродовж Другої світової, — Диво-жінка з DC Comics. У перших історіях про неї також ішлося про боротьбу з країнами Осі: принцеса Діана виступала противницею нацистів, а також рекламувала купівлю військових облігацій і марок.

Утім, у випадку із Диво-жінкою значно цікавішим здається походження цієї героїні як феміністичного символу. Творець героїні, американський психолог і письменник Вільям Марстон, «хотів розширити можливості жінок» і вважав, що «пропаганда є прогресивною силою». Він казав, що у коміксах є «великий освітній потенціал». Разом із тим Марстон був оточений сильними жінками — дружиною Елізабет і їхньою поліаморною партнеркою Олів Бірн, також письменник був добре знайомий із феміністкою Маргарет Сенгер.

Походження супергероїв: від Супермена до Залізної людини - Фото 3

У 2017 році про Вільяма Марстона зняли біографічний фільм «Професор Марстон і Диво-жінки». Джерело

На початку 1940-х років у коміксах DC домінували чоловічі персонажі — Супермен і Бетмен. Марстон вирішив змінити правила гри та створити образ сильної жінки «з усією силою Супермена плюс усією привабливістю доброї та красивої жінки». До речі, є поширена версія, що ідея належить його дружині.

У будь-якому разі Диво-жінка стала найвідомішою супергероїнею та зразком для наслідування для мільйонів дівчат і жінок. Але цю персонажку розглядають не лише як феміністичний символ: дехто називає її ще й лесбійським символом, адже бісексуальність Диво-жінки декілька років тому навіть була навіть офіційно підтверджена. Що й не є дивним, бо Елізабет Марстон та Олів Бірн також мали романтичні стосунки.

Халк (1962)

У 1960-х роках історичний фон змінився — Велика депресія та Друга світова закінчилися, розпочалася Холодна війна. Саме остання вплинула на появу низки супергероїв, які були так чи так пов’язані з цим протистоянням: страхом перед радіацією, гонкою озброєнь і В’єтнамською війною.

Одним із них був Халк, альтер его доктора Брюса Беннера. Його вигадали співавтори Стен Лі та Джек Кірбі, які також створили багатьох інших персонажів Marvel Comics: Залізну людину, Тора, Фантастичну четвірку та Людей Ікс.

Творці Халка надихалися доктором Джекілом і містером Гайдом Роберта Стівенсона, Франкенштейном Мері Шеллі та Големом із єврейської міфології. Але найбільш цікавим є те, що Халк був реакцією авторів коміксів на Холодну війну та ядерну загрозу: це інтерпретація популярних тогочасних уявлень багатьох американців, що ядерна енергія може породжувати мутантів і монстрів.

Людина-павук (1962)

Іншим супергероєм, якого створили на початку 1960-х років, є Людина-павук, він же Пітер Паркер. Цей персонаж був вигаданий уже згаданим Стеном Лі та Стівом Дітко, який, між іншим, мав українське походження.

Спайдермен — це перший супергерой-підліток, який не є помічником дорослого персонажа та діє самостійно: його поява пов’язана зі сплеском підліткового попиту на комікси та бажанням авторів створити самодостатнього супергероя, з яким могло б ототожнювати себе молоде покоління американців.

Понад те, костюм Людини-павука повністю закриває тіло персонажа, що дозволяє підліткам будь-якого походження візуалізувати себе в цьому одязі й ідентифікувати себе з супергероєм. Усе це також стало важливим фактором успіху коміксів про Спайдермена.

Походження супергероїв: від Супермена до Залізної людини - Фото 4

Спочатку відома цитата з’явилася як завершальна у дебютному випуску (1962). Джерело

А ще історія Людини-павука — це класична розповідь про дорослішання. «З великою силою приходить велика відповідальність», — фраза, якою закінчується перший комікс про цього супергероя; фраза, яку пізніше припишуть дядькові Бену як пораду молодому Пітеру Паркеру; фраза, яка стане нероздільною з історією дорослішання цього персонажа.

Залізна людина (1962)

Тоні Старк, тобто Залізна людина, подібно до Капітана Америки був вигаданий як відверто пропагандистський персонаж. Комікси про нього мали антикомуністичні настрої: не те щоб такого не було в інших коміксах протягом Холодної війни, але саме у випусках про цього супергероя вони були найбільш помітними.

Нового персонажа відразу представляли як активного учасника війни у В’єтнамі: це був провоєнний супергерой, завдяки якому Стен Лі намагався розглядати політичні теми. Це викликало неоднозначну реакцію читачів — багато з них критикували Залізну людину за його безпосередній зв’язок із військовими США та суперечливу роль у В’єтнамській війні.

Походження супергероїв: від Супермена до Залізної людини - Фото 5

Один із перших коміксів про Залізну людину. Джерело

Згодом Залізну людину так само будуть використовувати для дослідження інших політичних тем: громадянські протести, корпоративне шпигунство, технологічний прогрес. Останнє навіть стане доволі поширеною тематикою коміксів про Тоні Старка на багато років уперед: технології та їхній вплив на суспільство, наслідки прогресу людства, неправильне та неправомірне використання технологій.

Люди Ікс (1963)

У 2004 році Стен Лі згадував: «Я не міг дозволити, щоб усіх вкусив радіоактивний павук або піддав впливу гамма-вибух. І я пішов боягузливим шляхом. Я сказав собі: “Чому б мені просто не сказати, що вони мутанти?” Вони народжуються такими».

З моменту своєї появи на сторінках коміксів Marvel одна з найвідоміших команд супергероїв була представлена як алегорія на справжні життєві труднощі сотень тисяч людей, неприйнятих або відкинутих суспільством. Через свою інакшість мутанти у коміксах зазнавали дискримінації та піддавалися упередженням, саме тому багато з випусків про Людей Ікс містять коментарі на соціальні та політичні теми. 

Конфлікти між мутантами та звичайними людьми часто порівнюють із конфліктами у реальному світі, які відбуваються за участі меншин: расових, етнічних, національних, релігійних, сексуальних. Расизм, антисемітизм, ЛГБТ, мультикультурність, релігія, геноцид — усі ці теми регулярно порушували ув коміксах про Людей Ікс.

Новий мультсеріал X-Men’97 (2024). Джерело

Найвідоміші супергерої DC та Marvel мали різне походження: Супермен був першим насправді знаменитим персонажем, який своєю появою розпочав Золоту добу коміксів; Капітан Америка став найбільш популярним супергероєм Другої світової та слугував цілям державної пропаганди Сполучених Штатів; Диво-жінка була представлена як феміністичний символ і приклад для американських жінок і дівчат, тоді як Людина-павук став першим самодостатнім персонажем-юнаком, яким надихалися мільйони дітей і підлітків по всьому світу.

Проте, мабуть, найголовніше, що автори коміксів за допомогою своїх персонажів не тільки розважали читачів яскравими малюнками з короткими текстами у «мовній бульбашці», але й давали коментарі: війна та політика, міграція та релігія, фемінізм і дорослішання, гонка озброєнь і страх перед радіацією — всі ці теми, а так само багато інших, неодноразово з’являлися на сторінках супергеройських коміксів.

Колаж: Микола Шиманський, «Детектор медіа»

ГО «Детектор медіа» понад 20 років бореться за кращу українську журналістику. Ми стежимо за дотриманням стандартів у медіа. Захищаємо права аудиторії на якісну інформацію. І допомагаємо читачам відрізняти правду від брехні.
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування ідей та створення якісних матеріалів, просувати свідоме медіаспоживання і разом протистояти російській дезінформації.
Долучитись
Источник материала
loader
loader