Підсумки моніторингу телемарафону «Єдині новини» і ефіру Першого каналу Суспільного за липень-вересень 2024 року. Перша частина коротко
Підсумки моніторингу телемарафону «Єдині новини» і ефіру Першого каналу Суспільного за липень-вересень 2024 року. Перша частина коротко

Підсумки моніторингу телемарафону «Єдині новини» і ефіру Першого каналу Суспільного за липень-вересень 2024 року. Перша частина коротко

Ефірна сітка, гостьова політика, тематика учасників марафону у межах вибірки моніторингу. Стисло.

Повний огляд читайте тут.

Ефірна сітка і новації телемарафону

У третьому кварталі року в буденні дні переважно зберігався розподіл добових ефірів на 6-годинні слоти (ніч, ранок, день і вечір), які розподілені між телеканалами більш-менш рівномірно, у вихідні дні графіки різні — слоти каналів становлять від 7 до 15 годин, причому порядок розподілу цих ефірів має два варіанти, які чергуються через тиждень. У підсумку в кожному двотижневому циклі канали мають таку кількість ефірних годин:

Підсумки моніторингу телемарафону «Єдині новини» і ефіру Першого каналу Суспільного за липень-вересень 2024 року. Перша частина коротко - Фото 1

Так що зрештою в телемарафоні за кількістю ефірного часу домінує державний телеканал «Рада».

У третьому кварталі в ефірній сітці марафону якихось принципових новацій не було. Уже усталено по суботах і неділях з 7-ї до 10-ї ранку з перервами на новини тепер іде неформатний для інформаційного каналу розважальний «Ранок. Марафон». З усталених у попередні квартали елементів марафону залишилися підсумкові випуски новин о 20-й годині, на всіх каналах вони тривали по годині, а от на «1+1» — то 1 годину 15 хвилин, а то й 1 годину 25 хвилин.

У ранкових слотах на більшості каналів з 6-ї до 10-ї ранку щогодини було по два короткі випуски новин — на початках годин і «посередині», на 30-х хвилинах. Ці випуски мають зазвичай невеликі хронометражі — 10 чи 15 хвилин. У каналів ICTV та СТБ, незалежно від слота, був свій звичний графік — 15-хвилинні новини чергувалися з 15-хвилинними гостьовими студіями.

У денних і вечірніх слотах на всіх каналах (крім уже згаданих ICTV та СТБ) ефірні години починалися з випусків новин, продовжувалися гостьовими студіями. Хронометражі новин у різних каналів були різними. На «1+1» вони бували по 15, 30, 45 хвилин і навіть цілу годину. На інших каналах випуски новин були зазвичай по 15 хвилин.

На більшості каналів нічні ефіри продовжували бути вторинним продуктом. У кращому разі там могли показувати якісь записані інтерв’ю або документалку, але переважна більшість нічних ефірів заповнювалася повторами як випусків новин, так і гостьових студій із вечірнього ефіру. Оригінальний ефір у третьому кварталі цього року, як і раніше, вночі робили лише на каналі «Ми — Україна»: там перші три години ефіру починалися оригінальними випусками новин, а далі йшли записані оригінальні гостьові студії та записані ж інтерв’ю й авторські програми ведучих.

На нічних повторах випусків новин попереднього дня чесно позначали, що це повтори, на каналах ICTV та СТБ і «Рада». Канали «1+1» і «Інтер» цього не робили.

Завершують загальну картину ефірної сітки телемарафону тижневики, що їх по черзі видають в ефір канали «1+1» і ICTV по неділях о 20-й годині.

Новою постійною «окрасою» телемарафону стала повсякчасна іміджева реклама «Нафтогазу України».

Крім випусків новин і гостьових студій в ефірі марафону були й деякі інші елементи. Канали часом (хоч і не щодня) показують вечірнє відеозвернення президента Володимира Зеленського й трансляції важливих подій. Власні документальні проєкти показували лише на «Раді» й «Інтері». На каналі «1+1» була якісна постійна рубрика «Оперативний черговий». ICTV з СТБ, як і раніше, часом замість гостьових студій показували фрагменти тижневика і неформатні пропагандистські фільми. На «Раді» роблять опитування народних депутатів на різні теми й традиційні бюлетені «Парламентський тиждень».

Самостійний марафон Першого каналу Суспільного за структурою трохи відрізнявся від спільного телемарафону «Єдині новини». Нічний ефір до 7-ї ранку канал продовжував заповнювати повторами ефіру попереднього дня. Вони всі були позначені титром «повтор». З 7-ї ранку до 18-ї в ефірі йшли гостьові студії, які роблять регіональні хаби Суспільного мовника. З 18-ї години гостьові студії робила центральна редакція Першого каналу Суспільного. У ранкових ефірах не було лінійних випусків новин, тож на початках годин ведучі гостьових студій подавали останні новини короткими повідомленнями. Повноцінні випуски новин з’являлися з 10-ї години ранку, більшість із них мала 15-хвилинний хронометраж, о 15-й і 18-й — випуски новин тривали по 30 хвилин. Підсумковий випуск виходив в ефір о 20-й і тривав 40 хвилин. Після нього був 20-хвилинний випуск спортивних новин. Наступна година була повністю гостьовою.

Суспільний мовник частіше за марафонців робив прямі трансляції, зокрема, транслював змагання Олімпіади й Паралімпіади в Парижі, брифінгу міністра внутрішніх справ Ігоря Клименка, міністра охорони здоров’я Віктора Ляшка й гендиректора «Охматдиту» Володимира Жовніра тощо. Крім того, регулярно давав відеозвернення президента Володимира Зеленського.

Новинна складова ефіру телемарафону

У таблиці наведено середні показники на одну годину ефірного часу кожного каналу / медіагрупи у третьому кварталі цього року:

У звітному кварталі цей рейтинг очолив канал «1+1», який зумів обігнати попереднього лідера — канал «Інтер» за кількістю репортажних прямих ввімкнень і паралельно збільшив кількість гостей-ньюзмейкерів, а на «Інтері» цей показник чомусь є найнижчим серед усіх учасників марафону. Усі інші канали істотно відстали від двох лідерів.

Середні показники в ефірах Першого каналу Суспільного були, як видно з таблиці, незначно вищими за середній тренд марафону.

А ось як змінювалася новинна складова загалом по марафону протягом усього часу його існування (нагадаю, всі показники є середніми на одну ефірну годину):

Порівняно з попереднім кварталом сам кількісний показник новинної складової в марафоні не змінився, трохи змінилася її структура — стало більше прямих ввімкнень, натомість менше гостей-ньюзмейкерів.

Сюжети та прямі ввімкнення в ефірі телемарафону

Жанровий розподіл усіх сюжетів, що їх виробляли телеканали в першому кварталі цього року, був такий:

Тематика сюжетів і прямих ввімкнень

У наступній таблиці тематики сюжетів і прямих ввімкнень — лише ті теми, які загалом у марафоні набрали понад 5 відсотків (більш повна таблиця — у повній версії цих підсумків).

У третьому кварталі цього року в телемарафоні однозначно домінувала тематика наслідків ворожих атак по цивільних об’єктах (22,5% від усіх матеріалів), причому майже на всіх каналах. Найбільше ж уваги висвітленню цих подій приділили на каналі «1+1» (31,1%), дуже далекими від загального тренду були на «Раді» (лише 13,6% матеріалів).

Друге місце було за міжнародною тематикою і зовнішньою політикою (14,1% від усіх матеріалів марафону). Традиційно цій тематиці значно більше за загальний тренд марафону приділяли увагу редакції «Інтера» (на 6,6 відсоткового пункту) і «Ми — Україна» (на 6,1 в.п.).

Сюжети й прямі ввімкнення про бойові дії традиційно займали у звітному кварталі третю позицію, їхня частка незначно зросла, порівняно з попереднім періодом (з 9,1% до 9,5). Найбільше уваги цій ключовій тематиці приділяла редакція каналу «1+1» (13,5% всіх матеріалів). Найменше уваги фронтовим подіям приділяли на каналі «Рада» (лише 6,1% з усіх матеріалів).

Канал «1+1» набагато більше уваги за колег приділяв тематиці наслідків ворожих обстрілів і бойових дій, відчутно меншими за тренд були частки міжнародної тематики й тематики підготовки до оборони.

В ефірах каналів ICTV та СТБ у третьому кварталі цього року відчутно вищими за тренд марафону були частки таких тем: підготовка до оборони, лікування і реабілітація поранених, розповіді про волонтерів. Відчутно меншим було висвітлення міжнародної тематики, наслідків ворожих обстрілів і економіки.

Телеканал «Інтер» відчутно більше за тренд висвітлював міжнародну, освітню і соціальну тематику. Відставав канал від загального тренду найбільше у висвітленні тем внутрішньої політики та бойових дій.

Телеканал «Рада» за багатьма темами був віддалений від загального тренду. Значно менше за середні показники марафону висвітлював такі теми: міжнародна тематика, наслідки ворожих обстрілів, бойові дії.

На каналі «Ми — Україна» значно вищою за загальний показник телемарафону була частка матеріалів міжнародної тематики й економіки. Натомість значно менше за колег приділив уваги наслідкам ворожих обстрілів і культурі.

Тепер погляньмо на загальну динаміку змін у телемарафоні часток різної тематики сюжетів і прямих ввімкнень протягом останніх 12 місяців (у таблиці лише ті тематичні напрямки, які у звітному кварталі набрали загалом по марафону більш як 5 відсотків):

Підсумки моніторингу телемарафону «Єдині новини» і ефіру Першого каналу Суспільного за липень-вересень 2024 року. Перша частина коротко - Фото 2

Гостьові студії телемарафону

Активність різних учасників телемарафону в гостьовій політиці у третьому кварталі цього року була такою (для порівняння динаміки змін одночасно даю і дані попередніх трьох кварталів), показники Першого каналу Суспільного за другий квартал цього року — до 20 травня. Отже, середня кількість гостей на годину ефіру:

Як видно з таблиці, середня кількість гостей в ефірі телемарафону весь час поступово зменшувалася. Найбільше гостей у третьому кварталі року запрошували на телеканал «Рада». Відчутно вищою за середній тренд телемарафону була кількість гостей і в ефірах каналу «Ми — Україна». Дуже сильно відставали від тренду об’єднані редакції ICTV та СТБ.

Перший канал Суспільного у третьому кварталі був дуже активним у гостьовій політиці. Середня кількість гостей в ефірі каналу значно переважала подібний показник телемарафону.

Загалом у проаналізованих моніторингом ефірах третього кварталу цього року в гостьових студіях телемарафону побувало 428 гостей. Продовжилася тенденція до скорочення їхньої кількості (в першому кварталі року їх було 738, у другому — 544). За категоріями (чи то статусами) вони були розподілені ось так (у відсотках від загальної кількості гостей):

Як бачимо, у третьому кварталі редакції телемарафону найчастіше кликали в гості експертів, далі йшли посадовці й учасники різних подій.

На каналі «1+1» переважали також гості-експерти, вищими за середній тренд марафону були також частки посадовців і учасників подій. Натомість у гості канал запрошував менше речників і народних депутатів. У ефірах каналів ICTV та СТБ, як і в попередньому кварталі, продовжували домінувати посадовці, натомість мало не вчетверо меншою за тренд була частка експертів. У гостьових студіях «Інтера» більшість показників були близькими до тренду. Відчутно вищою за тренд була хіба лише частка речників. У ефірах каналу «Рада» більшість показників були близькими до загального тренду. Відчутно від нього відрізнялася хіба що частка народних депутатів. На телеканалі «Ми — Україна» у звітному кварталі частка гостей-експертів була найвищою серед усіх учасників телемарафону, відчутно меншими за середній показник були частки учасників подій і речників.

У гостьових студіях Першого каналу Суспільного у третьому кварталі року абсолютно домінували експерти. Вищою за марафон була і частка народних депутатів. Натомість канал кликав у гості значно менше, ніж у марафоні, посадовців.

А ось як по ефіру телемарафону загалом виглядав розподіл гостей за статусами за останні 12 місяців (у відсотках від загальної кількості гостей):

Загалом усі тенденції в третьому кварталі збереглися й розподіл гостьових ефірів ніяких значних змін не зазнав.

А ось список першої десятки найчастіших гостей телемарафону в ті дні, які потрапили до моніторингу. Наводжу також, хто з цих гостей за цей же період побував у проаналізованих ефірах Першого каналу Суспільного:

Цього разу воєнний експерт Олександр Мусієнко поступився першим місцем заступниці міністра енергетики Світлані Гринчук, яку запросили в марафоні робити щоденні звіти. Так само як уже давно речники Генштабу Андрій Ковальов і Дмитро Гуцуляк щодня дають у ранкових новинах добові зведення з фронту. Високе місце речника Київської МВА Михайла Шаманова пояснюється значними ракетними та дроновими атаками ворога по столиці, яких було чимало у третьому кварталі року, включаючи й удар ворога по «Охматдиту». Так само постійні ворожі обстріли Харкова канали найчастіше запрошують коментувати міського голову Ігоря Терехова. Незмінним у першій десятці гостей залишався у третьому кварталі радник керівника ОП Михайло Подоляк.

Гості Першого каналу Суспільного у третьому кварталі цього року були надзвичайно різноманітними, більше як двічі у проаналізованих ефірах я не бачив нікого.

Тематика гостьових студій

Основна тематика розмов із гостями за найзагальнішими категоріями виглядала у третьому кварталі року так (у відсотках від усіх гостьових студій):

Частка гостьових студій, які були присвячені темам війни у всіх її проявах, як і в попередньому кварталі, була найбільшою як у середньому по телемарафону, так і по окремих каналах. При цьому всі канали були тут максимально близькими до загального тренду. Як і раніше, друге місце в гостьових студіях марафону було за міжнародною тематикою, що стосується України, хоч її частка й трохи зменшилася порівняно з попереднім періодом. Найбільше уваги цій тематиці приділяв телеканал «Ми — Україна», найменше — на каналі «1+1» і в ефірах ICTV з СТБ. У третьому кварталі несподівано на третю позицію піднялася економічна тематика, переважно стараннями каналів «Інтер» (8%) і «Рада» (7%). Після виходу з телемарафону Першого каналу Суспільного внутрішньополітична тематика отримала значно меншу частку в студійних обговореннях і полишила раніше стабільне третє місце. На Першому каналі Суспільного частки обговорень воєнної тематики та міжнародки були значно нижчими за такі ж у телемарафоні. Натомість у рази вищою за телемарафон була частка обговорень саме внутрішньополітичної тематики.

Для порівняння даю загальну динаміку розподілу тематики гостьових студій телемарафону протягом останніх 12 місяців (у відсотках від усіх гостьових ефірів):

Підсумки моніторингу телемарафону «Єдині новини» і ефіру Першого каналу Суспільного за липень-вересень 2024 року. Перша частина коротко - Фото 3

У звітному кварталі в марафоні відчутно зросли лише частки воєнної та спортивної тематики. Відчутно зменшилися частки міжнародки та внутрішньої політики. Частки інших тем істотних змін не зазнали. Серед іншого впадає в око стійкий тренд на зростання кількості обговорень воєнної тематики в марафоні, що загалом є цілком логічним.

Прояви політичного і бізнесового піару в ефірі телемарафону

У третьому кварталі цього року в телемарафоні я зафіксував 64 появи політичного і бізнесового піару, що більше, ніж було в попередньому кварталі (49 проявів). У середньому на годину було 0,4 проява (в попередньому кварталі цей показник становив 0,23).

За формами ці прояви піару були такими:

 

Найбільше проявів піару (20), як і завжди, було на каналі «Рада», найменше — на каналах «1+1» і «Інтер». У самостійному ефірі Першого каналу Суспільного проявів політичного піару не було.

У позитивних контекстах у піарівських матеріалах фігурували (в таблиці лише ті, які мали 4 і більше позитивних згадок у піарівських матеріалах):

У третьому кварталі несподівано в лідери серед бенефіціарів політичного піару в марафоні вийшов прем’єр-міністр Денис Шмигаль, йому навіть поступився взагалі-то головний герой марафону (за сукупним перебуванням в ефірі) президент Володимир Зеленський. Піарівські появи Шмигаля були майже на всіх каналах, найбільше на «Раді» і «Ми — Україна». Майже всі вони були класичними «паркетними» БЗ+СХ. Так само більшістю з піарівських проявів із президентом Зеленським були або беззмістовні «паркети» про ті чи ті формальні заходи, або ж ті фрагменти традиційних вечірніх відеозвернень пана президента, в яких насправді не було жодної новини. З першою леді Оленою Зеленською теж переважно були «паркетні» матеріали.

Вже не перший місяць у телемарафоні триває потужна промоція компанії «Нафтогаз України» та її очільника Олексія Чернишова. Медіагрупа пана Пінчука також традиційно піарила свого власника, його дружину і фонд їхнього імені.

Проявів негативного піару було 3. В ефірі каналу «Рада» двічі негативно і незбалансовано говорили про «Європейську солідарність», а в ефірі «Ми — Україна» так само негативно про її лідера Петра Порошенка.

Наративи російської пропаганди й токсичні медійні персонажі в ефірі телемарафону

У проаналізованому цим моніторингом ефірі третього кварталу поточного року одного разу російський наратив звучав в ефірі каналів ICTV та СТБ. У прямому ввімкненні з місця влучання ворожої ракети в лікарню «Охматдит» кореспондент висловив (причому взагалі невідомо, на якій підставі) припущення: «Вибухнула ракета в повітрі, очевидно її збили українські сили ППО». Це якраз була одна з фейкових версій, які вкидала того дня ворожа пропаганда.

Крім того, ефіри традиційно вели токсичні ведучі телеканалів «Рада» (16 разів) і «Інтер» (7 разів).

(Далі буде)

ГО «Детектор медіа» понад 20 років бореться за кращу українську журналістику. Ми стежимо за дотриманням стандартів у медіа. Захищаємо права аудиторії на якісну інформацію. І допомагаємо читачам відрізняти правду від брехні.
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування ідей та створення якісних матеріалів, просувати свідоме медіаспоживання і разом протистояти російській дезінформації.
Долучитись
Источник материала
loader
loader