Як повідомляється на порталі «U-LEAD з Європою», про це під час консультацій для фінансистів громад Харківщини розповіла радниця з питань місцевих фінансів та управління Регіонального офісу «U-LEAD з Європою» у Харківській області Марина Гончаренко, передає Укрінформ.
"Традиційно наприкінці року громади працюють над проєктами рішень про бюджет на наступний рік. Враховуючи воєнний стан, громади та військові адміністрації мають деякі обмеження щодо оприлюднення вже готового рішення про бюджет, але наразі ситуація змінюється. Необхідність публікації рішення про місцевий бюджет визначена частиною 5 статті 28 Бюджетного кодексу України: рішення про місцевий бюджет підлягає обов’язковій публікації не пізніше, ніж через 10 днів з дня його прийняття у газетах, визначених місцевою радою. Вимагає публікації такого рішення також і Закон України «Про доступ до публічної інформації», а саме згідно з ч. 2 статті 15 рішення про місцевий бюджет підлягає обов'язковому оприлюдненню невідкладно, але не пізніше п'яти робочих днів з дня затвердження документа",- йдеться у розʼясненні.
Зазначається, що у разі наявності у розпорядника інформації офіційного веб-сайту така інформація має бути оприлюднена на веб-сайті із зазначенням дати оприлюднення документа і дати оновлення інформації.
Також, як нагадали експерти, закон України «Про доступ до публічної інформації» містить вимоги до оприлюднення проєктів рішень. Відповідно до ч. 4 ст. 15, проєкти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніше як за 10 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.
Органи місцевого самоврядування мають забезпечувати публікацію інформації про місцеві бюджети, в тому числі рішень про місцевий бюджет та квартальних звітів про їх виконання.
Так, згідно з ч. 4 ст. 28 Бюджетного кодексу України, виконавчі органи відповідних місцевих рад мають оприлюднити на своїх офіційних сайтах або в інший спосіб, прогноз місцевого бюджету — у п’ятиденний строк з дня його схвалення (у період воєнного стану середньострокове бюджетне планування призупинено, втім у 2024 році очікується його відновлення).
Окрім цього, оприлюдненню підлягають проєкти рішення про місцевий бюджет— не пізніше, ніж за три робочі дні після подання його відповідній місцевій раді; рішення про місцевий бюджет — у десятиденний строк з дня його прийняття; інформація про виконання місцевого бюджету — за підсумками місяця, кварталу, року.
Стосовно обмежень в оприлюдненні інформації, експерти «U-LEAD з Європою» зазначають: не оприлюднюється та інформація, яка відповідає сукупності вимог, передбачених ч. 2 ст. 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації». Якщо документ містить інформацію з обмеженим доступом, для ознайомлення надається інформація, доступ до якої не обмежено.
"Важливо, що інформація про видатки на заходи та роботи з територіальної оборони не оприлюднюється, оскільки, згідно з ч. 4 ст. 23 Закону України «Про основи національного спротиву», закупівлі товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб руху опору становлять державну таємницю і здійснюються за процедурами, встановленими законом для оборонних закупівель", - наголошується у розʼясненні.
Також, за поясненнями експертів «U-LEAD з Європою», раніше постановою Кабміну № 252 було установлено, що військові адміністрації здійснюють управління коштами місцевих бюджетів без оприлюднення нормативно-правових актів та інших документів, які застосовуються під час бюджетного процесу.
Втім, на сьогодні оприлюднення бюджетних документів, у т.ч. проєктів рішень та рішень про місцеві бюджети, військові адміністрації повинні здійснювати на загальних підставах.
Громади можуть оприлюднювати відповідну інформацію в офіційних друкованих виданнях; на офіційних веб-сайтах в мережі Інтернет; на єдиному державному веб-порталі відкритих даних; на інформаційних стендах; будь-яким іншим способом.
Окрім того, згідно з законодавством органи місцевого самоврядування мають надавати роз’яснення за запитами на інформацію.
Програма для України з розширення прав і можливостей на місцевому рівні, підзвітності та розвитку «U-LEAD з Європою» спільно фінансується ЄС та його державами-членами Німеччиною, Польщею, Швецією, Данією, Естонією та Словенією для підтримки України на її шляху до зміцнення місцевого самоврядування. U-LEAD сприяє прозорому, підзвітному та багаторівневому управлінню в Україні, яке відповідає на потреби громадян та розширює можливості громад.