Польські перевізники погрожують до кінця 2023 року закрити усі пункти пропуску на кордоні з Україною.
Польські перевізники планують з 3 листопада розпочати акції протесту та блокувати перетини кордону з Україною. Ситуація може паралізувати прикордонний рух до кінця 2023 року. Що не влаштовує поляків і чи є можливість уникнути запланованих страйків – далі в сюжеті.
Формат страйку
Свої акції протестів перевізники мотивували надмірною конкуренцією через “лібералізацію міжнародних перевезень між Україною та Євросоюзом”.
За даними Міжнародної транспортної асоціації України, блокада Польщі триватиме два місяці і розпочнеться спочатку з одного пункту пропуску, а через декілька днів пошириться на всі КПП між Україною та Польщею.
Пізніше з’явилась інформація, що протестувальники все ж таки будуть блокувати пункти пропуску по черзі, але і це призведе до тривалих затримок і ускладнень при перетині кордону.
Один з організаторів страйку, підприємець Томаш Борковський, в коментарі сказав, що у блокуванні кордону братиме участь приблизно 300 польських перевізників. Проте він обіцяє, що заборона руху буде стосуватися тільки вантажівок і страйкарі будуть пропускати гуманітарні та військові вантажі, автобуси і приватний автотранспорт.
Кордон поляки обіцяють перекривати, поки не будуть виконані їхні вимоги і кажуть, що мають дозвіл на проведення пікету аж до 3 січня наступного року.
Вимоги перевізників
Загалом, як уточнили в транспортній асоціації України, польські перевізники вимагають жорсткішого регулювання щодо іноземних перевізників, а саме повернення дозвільної системи для українців, та посилення контролю за іноземними перевізниками з боку Європейської конференції міністрів транспорту.
Як стверджує Томаш Борковський, багато перевізників з України зараз в’їжджають до Польщі порожніми, вантажать товар і везуть його до інших країн, при цьому не маючи відповідних дозволів.
“Відсутність дозволів не дає права українській фірмі на вантажні перевезення по території Польщі і ЄС. Відсутність дозволів передбачає тільки те, що український перевізник приїжджає до Польщі, розвантажується і забирає товар назад до України, але не може здійснювати перевезення по Польщі чи ЄС”, – сказав Борковський, додаючи, що раніше подібної ситуації не було.
Окрім цього поляки просять обмежити реєстрацію компаній у Польщі, якщо вони фінансуються з інших країн, відкрити доступ до системи Шлях, яка дозволяє чоловікам-водіям або волонтерам перетинати кордон під час воєнного стану, а найголовніше – створити окремі черги на кордоні для порожніх вантажівок та машин з номерними знаками ЄС.
“Зараз мій водій, щоб зареєструватися в електронній черзі в Україні, повинен їхати в Україну, а найближчий термін, щоб легально зареєструватися і перетнути назад кордон, – це 12 днів. То він 12 днів має жити в машині, десь на паркінгу або просто при дорозі перед пунктом пропуску, щоб могти повернутися додому порожнім. А якщо завантажений – то черга ще довша. Український водій може піти додому і чекати вдома. Йому не платять, бо він сидить вдома, а я своєму водію маю заплатити за кожен день, бо він на роботі. Я вважаю, це нечесно щодо нас. Наприклад, українські водії, які приїжджають до Польщі завантажуються і виїжджають з Польщі, вони не змушені стояти стільки часу, не чекають так довго на виїзд”, – пояснив Борковський.
Реакція Києва
Україна намагається екстрено врегулювати ситуацію. Зокрема, наше Посольство провело переговори з Міністерством інфраструктури Польщі, а Генеральне консульство у Любліні – з Любельським воєводою Лехом Справкою, який 30 жовтня зустрічався із організаторами страйків.
В результаті, як повідомив голова Міжнародної транспортної асоціації України , досягнуто домовленостей, що 3 листопада польські перевізники проведуть одноденний попереджувальний страйк поблизу пунктів пропуску Рава-Руська – Хребенне і Ягодин – Дорохуськ.
Орієнтовна кількість учасників цього мітингу – 200 осіб і 100 тягачів. У разі досягнення компромісу поляки обіцяють не продовжувати страйкувати в узгоджені дати, додав Оверко.
Окрім цього Посольство України у Польщі звернулося з дипломатичною нотою до Міністерства закордонних справ, Міністерства інфраструктури і Міністерства внутрішніх справ та адміністрації Республіки Польща з вимогою вжити невідкладних заходів щодо недопущення 3 листопада блокування руху транспортних засобів поблизу пунктів пропуску Рава-Руська – Хребенне і Ягодин – Дорохуськ на українсько польському кордоні.