«Мені вдалося підтримати тих, хто тужив за Україною»
«Мені вдалося підтримати тих, хто тужив за Україною»

«Мені вдалося підтримати тих, хто тужив за Україною»

Історія про вчительку української мови та літератури, яка зустріла велику війну в Ірпені та знайшла прихисток в Іспанії, а також про луну всередині, яка кликала додому.

Вікторія Концева — одна з цьогорічних учасниць Global Teacher Prize Ukraine, щорічної національної премії для змінотворців в освіті. Премія відзначає важливість вчителів і їхній внесок у розвиток майбутніх поколінь України. Національну премію ініціювала у 2017 році громадська спілка «Освіторія» після підписання меморандуму з засновниками світової премії Global Teacher Prize — фондом Varkey GEMS Foundation.

Після початку повномасштабного вторгнення формат премії адаптували. У 2022 році «Освіторія» відзначила українських освітян за хоробрість і незламність під час великої війни та в підсумку випустила про них збірку «Жити, щоб навчати». У 2023 році організатори продовжили збирати історії про вчителів, які «залишаються новаторами в складних умовах, чий професійний досвід і віддана робота з дітьми уособлюють українське вчительство воєнного часу».

«Детектор медіа» вже публікував історію Олени Соценко, ще однієї учасниці вчительської премії. Нижче — коротка, але змістовна історія прямою мовою від Вікторії Концевої.

«Мені вдалося підтримати тих, хто тужив за Україною» - Фото 1

Вікторія Концева

Я була однією з тих, хто вірив, що почнеться війна. Пригадую, що мої зимові ранки в Ірпінському ліцеї інноваційних технологій починалися розмовами з колегою.

— Ну що, пані Вікторіє? Що будемо робити?

 Не знаю, пані Ларисо. Мені самій страшно.

В Ірпінь ми з дочкою переїхали з Херсона за пів року до війни.

24 лютого нам вдалося виїхати з Ірпеня в село, де живе моя мама. Воно зовсім поруч із Бородянкою...

Літаки над головами та безкінечні вибухи. Коли було надто страшно, спускалися в погріб. Зник зв'язок. Здавалося, що будь-якої миті…

Евакуації як такої не було. Нас взяли у вантажний фургон, який їхав по гуманітарну допомогу. Так дісталися до Львова. Люди, з якими ми їхали, прямували до Іспанії.

А можна з вами? Будь ласка. Бо я не знаю, куди мені бігти...

Польща. Ніч, холодно. Я тримаю доню за руку, все життя в одному рюкзаку. Потерпи, доню, ще трішки. Поляк із тацею роздає чай.

Я беру закоцюблими руками стакан, піднімаю очі до неба і вперше ствердно кажу: «Я — біженка». Котяться сльози. Луна всередині мене пульсує: «Біженка, біженка, біженка...».

Луна пульсувала понад рік.

Потрібно було шукати роботу. Але я розуміла: без школи немає мене. Я відкидала всі варіанти й можливості перекваліфікації, які зустрічалися в Іспанії. Почала працювати в онлайн-школі, в якій тепер очолюю відділ української мови. Вчила дітей, яких розкидало по всьому світу.

А ще працювала в суботній українській школі. У ній навчалися учні, які народилися в Іспанії та лише декілька разів були в Україні, й учні, які приїхали шукати прихистку через війну. Попри різні контексти нам вдавалося бути єдиними й об'єднаними, вчити українську мову й літературу з неймовірним завзяттям.

Ми перекладали вірш українських поетів іспанською, влаштовували театральні дійства на свята, на перервах співали українські пісні.

Здається, мені вдалося підтримати тих, хто тужив за Україною й поселити жагу до знань у серцях тих, хто мало про неї знає.

«Мені вдалося підтримати тих, хто тужив за Україною» - Фото 2

Вікторія Концева з колегами й учнями

Я повернулася. Тепер працюю у Школі вільних та небайдужих міста Львова. Безмежно радію, що вдома, бо мій дім — Україна. Звісно, моя історія не про геройство, але вона про покликання та повернення. Про те, що забери сродну працю в людини — вона змарніє. 

Хочу, щоб українські діти могли повернутися до своїх домівок. Щоб усі, хто виїхав, знав, що їх дім — тут.

Фото Вікторії Концевої

Читайте також
«Діти вели батьків за руку по укриттю й казали, що тут не страшно, що вони вже тут гралися»
Спільна справа: яка роль громадських організацій у реформі освіти
Міносвіти оголосило першу хвилю реєстрації громадських організацій на Платформі відновлення освіти
Історії не з підручників: громадська організація UMind разом з Олександром Педаном створили серіал про цінності освіти
Війна та освіта. Як рік повномасштабного вторгнення вплинув на українські школи
Анна Сидорук, «Освіторія»: «Нам треба створювати таку освіту, щоб українці хотіли повертатись»
Голова «Смарт освіти» Галина Титиш: «У громадський сектор потрібно йти зі щирим інтересом й однодумцями»
Команда «Детектора медіа» не лише бореться за якість української журналістики, але й розповідає про суспільно важливі процеси в Україні. Наші журналісти пишуть про досягнення та проблеми громадського сектору й показують, як активісти впливають на реформи.

Запрошуємо вас долучитися до Спільноти «Детектора медіа». Та разом працювати над тим, щоб ініціативи, які захищають демократичні цінності, ставали більш видимими.

Долучитися
Теги по теме
война Образование
Источник материала
loader
loader