Україна не повинна бути обмежена лише можливістю експорту зерна - це лише 40% від довоєнної вантажної бази. Морські шляхи вкрай важливі для роботи української та світової економік та навіть для кращої підготовки до майбутньої зими, переконані у Федерації роботодавців України.
ФРУ закликає до повного розблокування портів та відновлення вільного судноплавства в Чорному морі. Нещодавно федерація направила відповідні листи-звернення генеральному секретарю ООН, президенту Єврокомісії, державному секретарю США, міністрам торгівлі та міністрам оборони США, Великої Британії, Туреччини, а також повноважним послам відповідних країн та Євросоюзу.
Наразі морська блокада українських портів зробила для українських виробників недоступними ринки, доставка до яких здійснюється морським транспортом. Вантажообіг портів України у 2022 році скоротився більше ніж на 60%.
Приміром, гірничо-металургійний комплекс потребує як імпортних поставок сировини для завантаження комбінатів, так і вивезення продукції на експорт до Китаю та США. У 2022 році виробництво в цьому секторі впало на 73%. Крім того експорт титанової та цирконієвої руди і концентрату минулого року скоротився на 43%. Для виробництва алюмінію в Україні потрібен імпорт бокситів, який скоротився на 82%.
В трубній промисловості відновлення морських шляхів скоротить собівартість продукції і дозволить повернутися до довоєнного випуску – це +38%. Крім цього, відкрити морські шляхи потрібно якнайшвидше - для імпорту вугілля і стабільного проходження зимового періоду. Хімія, мінеральні добрива – це теж експорт, який проходив морським шляхом. Для малого і середнього бізнесу потрібні контейнерні перевезення комплектуючих та напівфабрикатів виробництва.
Завдяки розблокуванню морських шляхів відбудеться нарощення експорту напівфабрикатів чорної та кольорової металургії у США, Великобританію, Канаду, Австралію та будуть забезпеченні поставки дизельного пального. З’явиться перспектива в найближчі 2-3 роки будівництва терміналу LNG і запуск великих поставок газу з США. Відновиться морський імпорт коксівного та енергетичного вугілля з США в Україну.
Тож ФРУ закликає міжнародних партнерів створити механізм комерційного страхування ризиків морських перевезень з України (страховий фонд). Щоб судновласники, фрахтувальники, власники вантажу та портові оператори могли в комерційному порядку повністю застрахувати ризики, пов’язані зі здійсненням морських перевезень в порти України, а міжнародні страховики - розраховувати на можливість часткового покриття збитків зі створеного Страхового фонду.