Шість освідчень
Шість освідчень

Шість освідчень

Кіноальманах «Як тебе не любити 2.0» показує Київ із несподіваного боку.

«Книжковий Арсенал», який недавно завершився в Києві, взяв на себе, по суті, функцію загальноміського мистецького фестивалю. Була на цьогорічному «КА» і кінопрограма. Її центральною подією стала прем’єра альманаху «Як тебе не любити 2.0».

«Як тебе не любити 2.0» є проєктом  онлайн-кінотеатру українського кіно Takflix. Альманах складають шість короткометражних фільмів про Київ.

Уже сама тема є затребуваною. Адже столиця в нашому кіно лишається образною білою плямою. Фільмів, у яких місто було б не просто антуражем чи локацією, а дійовою особою, повноцінним героєм, виходить украй мало. У «Як тебе не любити 2.0» саме Київ промовляє до залу на різні лади.

Шість освідчень - Фото 1

Добірку відкриває безсюжетний етюд Романа Хімея та Яреми Малащука «Присвячується молоді всього світу ІІ». Роман і Ярема — відеоартисти, однак в останні роки вони заявили про себе і в режисурі. «Присвячується молоді всього світу ІІ» — це імпресіоністичне спостереження на статичних планах за молодими киянами та киянками на дозвіллі. Історія починається в колосальному індустріальному приміщенні, на рейві «Схема». Сотні людей танцюють під сет Станіслава Толкачова. Хімей і Малащук вибудовують рівновагу людських мас і спалахів світла, поступово зосереджуючись на окремих танцівниках. Перехід із цього галюциногенного напівмороку на вулицю, де, виявляється, білий день, спричиняє ефект різкого сюжетного повороту.

Шість освідчень - Фото 2

«Присвячується молоді всього світу ІІ»

Гамір вулиць бере своє, однак ритм не втрачається, і цей міський акомпанемент звучить теж достоту музично, а дивна, трохи навіть химерна молодь продовжує рух на тротуарах і зупинках, вносячи свято в київську рутину. По суті, вийшов експериментальний мінімюзикл, де місто зіграло роль діджея.

Мальована анімація Юлії Шалімової «Виходь, Masha» власне і починається з крику «Маша!», котрий запускає щільний потік образів. Шалімова розбиває зображення на ряд епізодів у рамці, наче гортаючи відеосюжети на мобільному. В кадр потрапляють ворони й голуби, підлітки на скейтах, двірники, дерева, бармен за стійкою, фольклорне тріо. Опиняється на екрані й невідомий дворовий зітхач, який кличе Машу вийти. За всього чотири хвилини Шалімова промальовує вир міського життя у всій його чарівності та шаленстві.

Шість освідчень - Фото 3

«Виходь, Masha»

«Це побачення» засновниці Takflix Надії Парфан — омаж короткометражній роботі Клода Лелуша «Побачення» (1976). Ми з позиції водія, через суб’єктивну камеру бачимо, як автомобіль мчить спочатку набережною Дніпра, потім через історичні райони Києва — Поділ, Андріївський узвіз, Михайлівська площа. В кадрі пролітають протитанкові їжаки, військова  «швидка», спалена російська техніка біля Михайлівського собору. Нарешті, машина зупиняється поруч із дівчиною, яка сидить на підвіконні однієї з будівель, з авта вибігає інша дівчина — у військовій формі — і вони обіймаються. Усе знято одним кадром, це чистий рух і адреналін київського світанку під час війни. Картина відзначена спеціальною згадкою журі короткометражного конкурсу Берлінського кінофестивалю.

Шість освідчень - Фото 4

«Це побачення»

«Голубівники Києва» Михайла Волкова починаються зі свисту. Свистить суворий літній дядько з сивими вусами. Робить це доволі мелодійно. Це заклик до любові його життя — голубів.

Мабуть, чи не кожний, хто живе в Києві (та й будь-якому іншому українському місті) бачив ці зелені халабуди з гострими дашками, що туляться поміж висоток. Голубівництво — це досі не досліджений соціокультурний феномен. Волков знаходить кількох фанатів і дає їм виговоритися. Вони доволі іронічні стосовно своєї пристрасті: «Старий дурень! Сивий, а з птахами бігає туди-сюди», але для них голуби — все. Причому своїх пташок, скільки б їх не було, вони знають в обличчя, так і кажуть: «в обличчя». Волков дивиться на це ексцентричне плем’я з інтересом і повагою, ще й підкладаючи інколи несподівану, але завжди доречну музику — від академічного фортепіано до класичних гітів ансамблю «Кобза». Виходить зворушлива і трохи кумедна історія з розкішним саундтреком.

Шість освідчень - Фото 5

«Голубівники Києва»

У 1965 році Сергій Параджанов розпочав роботу над новим фільмом.  «Київські фрески» задумувалися як алегорія на теми наслідків Другої світової війни, котра завдала Україні невимовних страждань. У разі реалізації нова картина могла стати національним шедевром, не менш значущим, аніж «Тіні забутих предків». Але в комуністичної цензури був інакший погляд. Як згадував сам режисер: «У 1966 році я розпочав зйомки фільму “Київські фрески”. Ми з (оператором) Антипенком зробили кінопроби та змонтували їх. Подивившись нашу заявку, дирекція студії одразу ж закрила фільм. Час перетворив наш матеріал на фільм». Весь матеріал — це 14 неоціненних хвилин. Камера Антипенка вихоплює краєвиди, монументи князю Володимиру та Богдану Хмельницькому; металева рука з булавою повторюється в русі живого актора, який по-гетьманськи тримає булаву, сидячи на стільці. Всі акторські сцени в костюмах, без діалогів, зняті в павільйоні — це низка неймовірної краси арабесок на теми війни, кохання, народження, релігії, смерті. Кожний предмет має символічну вагу; кожний рух по-театральному урочистий чи комічний, кожний кадр — завершене живописне полотно. Це той Київ — бароковий, таємничий, візуально розкішний — який міг побачити тільки Параджанов.

Шість освідчень - Фото 6

«Київські фрески»

«Театральна» Аліни Панасенко — історія підлітка й молодої жінки, чергової по станції метро «Театральна». Сувора працівниця у червоній шапочці й синій уніформі ловить малого на крадіжці. Злість і ворожість, утім, поступаються раптовій приязні. Ці двоє надто несхожі й мали забути про існування одне одного, але хлопець відправляється в подорож підземними лініями, намагаючись знайти дивну чергову, яка поставилася до нього по-людськи всупереч обставинам. Фільм стилізовано під документальну зйомку, і в ньому є відчуття безупинного міського руху, який провокує найнеочікуваніші зустрічі.

Шість освідчень - Фото 7

«Як тебе не любити 2.0» — ідеально збалансований продукт. У ньому є і захмарна класика, і сучасні експерименти. Є любовна історія та є відсутність історії як такої. Є люди і птахи.  Анімація і документалістика. Ризик і замилування.

А головне, є Київ. Той самий, який неможливо не любити — бо як же інакше.

Теги по теме
Киев Кино
Источник материала
loader
loader