Акцизні ставки, які діяли до 2022 року, не відповідають поточним реаліям паливного ринку України, а також елементарно соціально несправедливі.
Експерти вважають, що акцент в оподаткуванні моторних палив має бути змінений, це дасть змогу мінімізувати зростання цін і забезпечить повне надходження податків у державний бюджет. Вони переконані, що держава має залишити ставку податку на додану вартість на рівні 7%, а необхідний обсяг бюджетних надходжень – забезпечити за рахунок збільшення акцизного збору. .
За словами директора А-95 Сергія Куюна, ПДВ – це найбільш криміналізований податок, саме його несплата завжди призводила до найбільших втрат казни.
“Зменшення ПДВ на пальне 2022 року призвело до зникнення схем з ухиляння від його сплати на ринку нафтопродуктів, оскільки це втратило сенс. Цей позитивний досвід слід використовувати й надалі”, – підкреслив він.
Куюн додпв, що збільшення податку до 20% призведе до ренесансу масштабних схем із використанням “податкових” ям, необлікованої готівки на АЗС, фіктивних угод купівлі-продажу нафтопродуктів. Відповідно держава не отримає очікуваного обсягу податкових надходжень.
Есперти зазначаають, що потреби бюджету в збільшенні надходжень можна забезпечити за рахунок підвищення й збалансування акцизів. Цей податок легше адмініструвати, оскільки його сплачують на митниці й у місцях виробництва, які є у обмежених кількостях, тому це оподаткування легше контролювати.
До прикладу, за розрахунками групи А-95, надходження від збільшення ПДВ з 7% до 20% може забезпечити акциз на бензин і ДП обсягом 190 євро за 1000 л (ставки до початку повномасштабного російського вторгнення – 213 та 139,5 євро відповідно) і 150 євро на скраплений газ (52 євро за 1000 л).
“Акцизні ставки, які діяли до 2022 року, не відповідають поточним реаліям паливного ринку України, а також елементарно соціально несправедливі. Споживачі різних видів палива несуть нерівномірне податкове навантаження”, – наголосив Сергій Куюн.
Наведений підхід до оподаткування також дозволить запобігти зростанню цін. Так, збільшення податкової складової становитиме 3-4 грн/л залежно від виду пального, що взагалі може пройти непомітно для споживачів за рахунок зменшення торговельної націнки у роздрібних мережах, а за сприятливої кон’юнктури зовнішнього ринку – зберегти потенціал для подальшого зниження для бензинів і дизпалива.
А от повернення до рівня ставок акцизу і ПДВ, які були до війни, обіцяє зростання податкової складової на 11 і 8 грн за літр для бензинів і дизпального відповідно, що у будь-якому разі призведе до відчутного зростання кінцевих цін. Спеціалісти також не бачать загрози у вигляді втрати скрапленим газом своєї конкурентної переваги порівняно з бензином (50-55% від його вартості), відповідно інтереси споживачів автогазу буде збережено.
Як наголосили у Консалтинговій групі А-95, збільшення акцизів – це крок на шляху синхронізації ставок з європейськими, на що очікують міжнародні фінансові партнери України.
Експерти вважають, що новий підхід до оподаткування моторних палив гарантовано наповнить бюджет, захистить споживачів від цінових коливань і відповідатиме міжнародним зобов’язанням України. А у разі повернення до старих ставок ПДВ й акцизів держава надасть потужний стимул для повернення тіньової економіки й зростання цін.
Раніше повідомлялося, що голова фінансового комітету Верховної Ради Данило Гетманцев заявив, що зниження податку на додану вартість (ПДВ) на паливо після початку війни до 7% було помилковим рішенням, і з 1 липня його повернуть на колишній рівень 20%.
Нагадаємо, у березні минулого року Рада знизила податки та зняла акциз на паливо.
Пізніше Кабмін запропонував скасувати пільговий податок на пальне.