Кінематографісти пояснили, чому вимагають звільнення керівниці Держкіно
Кінематографісти пояснили, чому вимагають звільнення керівниці Держкіно

Кінематографісти пояснили, чому вимагають звільнення керівниці Держкіно

Кінематографісти пояснили, чому вимагають звільнення керівниці Держкіно - Фото 1
Кінематографісти пояснили, чому вимагають звільнення керівниці Держкіно - Фото 2
Відкритий лист із вимогою звільнити Марину Кудерчук підписали представники Національної спілки кінематографістів України, Гільдії кінорежисерів України, Спілки кінокритиків. «Ми не маємо програти на внутрішньому фронті, інакше устрій України нагадуватиме устрій Росії», — заявив колишній голова Національної спілки кінематографістів України Сергій Тримбач.
Кінематографісти пояснили, чому вимагають звільнення керівниці Держкіно - Фото 3
Кінематографісти пояснили, чому вимагають звільнення керівниці Держкіно - Фото 4

25 листопада у пресцентрі Українського кризового медіа-центру відбувся брифінг за участі голови Національної спілки кінематографістів України директора Національної кіностудії художніх фільмів імені Олександра Довженка Олеся Янчука, члена Наглядової ради Української кіноакадемії, екс-голови НСКУ Сергія Тримбача, кінорежисерки, голови Української гільдії режисерів, членкині Громадської Ради Держкіно Жанни Максименко-Довгич, продюсера, член Правління Української кіноакадемії Дениса Іванова, та голови Спілки кінокритиків України Володимира Войтенка. Також позицію «Довженко-Центру» означив Представник видавництва «Довженко-Центр» Максим Вертелецький.

Учасники брифінгу висловили свої претензії голові Державного агентства з питань кіно Марині Кудерчук, яку вважають «некомпетентним керівником». Сергій Тримбач сказав, що варто ставити питання про належне ставлення до української культури загалом: «За що воюємо, якищо випадок з Держкіно десь на 120-му місці серед пріорітетів держави?». Ця ситуація є небезпечною для «Довженко-Центру», сказав Сергій Тримбач. Адже попри скандали із призначенням нового керівника інститутції, новий її статут і досі не затверджений. «Натомість у Держкіно заявляють про необхідність реанімувати державну анімаційну студію. Чи можливо це під час війни? Чи можна це зробити за відсутності грошей?» — запитує Сергій Тримбач. Він вважає, що політика Держкіно більше скерована на знищення державного кіноархіву, яким опікується «Довженко-Центр».

«Ми протестуємо не скільки проти Кудерчук, стільки проти таких представників громадської влади, які не хочуть чути про культуру, які не хочуть визнавати демократичні норми, для яких громадська думка — це фікція. Тож давайте виступати і проти цієї традиції такого ставлення до культури в цілому», — сказав Тримбач.

Денис Іванов сказав, що за останні два роки Держкіно не проводить зустрічі із кіноспільнотою і, всупереч наказу Кабміну, не представило Стратегії розвитку українського кіно. Навпаки, вважає кінопродюсер, профільне відомство шкодить міжнародному іміджу України. Як нагадав Іванов, команди таких кінострічок, як «Бачення метелика» чи історична драма «ШТТЛ», після участі в Канннському і Римському кінофестивалях отримали претензії Держкіно щодо нібито неефективної витрати державних грошей та вимогу повернути їх. Також Держкіно, за його словами, перешкоджає впровадженню системи кешрібейтів: продюсери стрічки «Останній найманець» із Жан-Клодом Ван Даммом так і не отримали ці кошти. Цей проєкт створюється за участі Netflix, і представники компанії здивовані такою ситуацією, каже кінопродюсер.

Олесь Янчук наголосив, що це вже третій відкритий лист кіноспільноти до представників державної влади, в якому обґрунтована необхідність звільнити голову Держкіно. Попередні два були адресовані Кабінету міністрів та міністру Кабміну Олегу Немчінову. Голова НСКУ обурений, що від початку великої війни Марина Кудерчук вимагає від нього та керівників кіноінституцій  щоденних звітів про роботу. «Кіностудія мені Олександра Довженка взяла на себе організацію обідів "на передок". Кінематографісти заявили, що не виїжджатимуть за кордон, хоча надійшла пропозиція про це із польського міста Лодзь. І лише Марина Кудерчук дорікає у робочих чатах, що НСКУ насмілилася без її відома надати таку відповідь Польщі», — розповів Янчук.

Як сказавчільник НСКУ, Марина Кудерчук і досі не готова до діалогу із кінематографістами і навіть може дозволити собі залишити кінозалу під час перегляду фільму, створеного за участі державного фінансування.

Жанна Максименко-Довгич вважає ситуацію, коли кінематографісти висловлюють сумнів у компетентності голови Держкіно, верхівкою айсберга. 

Як нагадала Жанна Максименко-Довгич, ще два роки тому кінематографісти намагалися ініціювати круглий стіл за участі, зокрема, Держкіно і Мінкультури, однак  керівники відомств надіслали своїх заступників або проігнорували запрошення до розмови. Вона каже, що щодо ситуації з «Довженко-Центром» необхідно провести круглий стіл. Менеджер із дистрибуції видань Максим Вертелецький запросив кіноспільноту провести цю публічну дискусію у «Довженко-Центрі». Також він від імені команди висловив підтримку зверненню кінематографічних громадських організацій.

Жанна Максименко-Довгич також вважає Марину Кудерчук недостатньо компетентною для посади керівниці Держкіно. Зокрема, каже вона, чиновниця не володіє англійською мовою, ігнорує заходи дипломатичного рівня під час Каннського міжнародного кінофестивалю і ухвалює щодо «Довженко-Центру» рішення, що не сприяють продуктивній роботі інституції.

Володимир Войтенко закликав замислитися про те, що ситуація з «Довженко-Центром» є виявом кризової ситуації для суспільства, яке прагне стати демократичним на шляху до вступу до Європейського Союзу. 

Як резюмувала чільниця Гільдії кінорежисерів, кіноспільнота готова до відкритого діалогу, до самоорганізації і до напрацювання стратегічних документів. При цьому важливо, щоби рішення Держкіно не приймалися «за зачиненими дверима».

Нагадаємо, Національна спілка кінематографістів України оприлюднила відкритий лист із закликом звільнити голову Держкіно Марину Кудерчук, «яка своїми вчинками руйнує систему державного регулювання галузі, дискредитує посаду державного службовця, завдає шкоди українському суспільству і іміджу України в світі, особливо під час повномасштабного вторгнення Російської Федерації». Зокрема, в листі НСКУ йдеться про недовіру кінематографістів до системи державного фінансування виробництва фільмів, перевищення службових повноважень пані Кудерчук, намагання знищити Довженко-Центру шляхом «реорганізації».

Марина Кудерчук у своєму інтерв'ю «Укрінформу» назвала заяви щодо «Довженко-Центру» «чорним піаром». На її думку, у Держкіно роблять достатньо для кіногалузі: «Ми з першого дня війни перебуваємо на робочих місцях, робимо все, щоб галузь функціонувала в правовому полі, навіть без коштів, щоб дотримувалися договірні зобов’язання, готувалися документи».

Теги по теме
Кино кинопроизводство
Источник материала
loader
loader