За тридцять років незалежності «Укрпошта» випустила близько двох тисяч різних марок. Деякі з них мають форму України, деякі пахнуть лавандою, інші — розкриваються у доповненій реальності. «Але якщо ви вийдете на вулицю та запитаєте людей, навряд хтось про них знатиме. Це цікаво в першу чергу колекціонерам», — розповідає філателіст Володимир Цьомра. За його словами, популярність цього захоплення з роками зменшувалась. «На останніх зустрічах філателістів у Києві я був наймолодшим учасником, більшість колекціонерів значно старше», — каже 31-річний Володимир.
Що ж, так було, поки у квітні тисячі людей не вишикувались у черги, аби купити марку з тим самим «кораблем».
12 квітня «Укрпошта» випустила марку «Русский военный корабль, иди на*уй!» з ілюстрацією художника Бориса Гроха. Тепер, якщо вийти на вулицю й запитати першого-ліпшого перехожого про марку, є великий шанс почути історію, як її хотіли й не змогли придбати. Марка вийшла не лише дуже бажаною, але й важкодоступною. Довжелезні черги у відділення «Укрпошти», кілька етапів продажу, скасування онлайн-замовлень, постійні збої в роботі поштового маркету, а потім і партнерських майданчиків перетворили її пошуки на квест. Який далеко не всім удалося пройти успішно — й уже незабаром дефіцитні марки почали перепродавати значно дорожче: від кількох тисяч гривень до понад тисячі доларів.
При цьому мільйонний наклад важко назвати малим за мірками «Укрпошти» — випуски, не призначені для масового використання, часто мають лише сто тисяч або навіть двадцять тисяч екземплярів. Але попит врешті був такий значний, що «Укрпошта» вирішила випустити ще і продовження — «Рускій воєнний корабель … всьо» з накладом у п’ять мільйонів. Та навіть обмежила продажі: лише два аркуші в одні руки.
На питання, чи вдалося придбати марку, колекціонери відповідають — «звісно». «Але мені, як філателісту, такий ажіотаж сильно завадив», — розповідає Юрій Заблоцький.
Юрій колекціонує не лише самі марки, але й відправлення з різних куточків України. «Якось мій колега попросив надіслати йому лист зі спеціальним штемпелем, який використовують у Тернополі тільки на день міста», — згадує він. До виходу марки або іншої події на певних поштових відділеннях можуть відбуватися спецпогашення: для цього виготовляють окремий штемпель, який використовують лише раз, і потім знищують.
«Я знаю багатьох людей по Україні, й зрозумів, що можу спробувати збирати колекцію відправлень із різних куточків країни, — розповідає філателіст. — Я цим захопився, і навіть перебуваючи з 2014 року на війні, постійно отримував листи: півтори тисячі за 1820 днів».
Якраз відправленням із різних поштових відділень ажіотаж завадив; особливо це стосувалося другої марки з кораблем. «Зазвичай я надсилаю з Тернополя до 50 листів різним філателістам, тут через обмеження міг відправити лише шість, — розповідає Заблоцький. — Повноцінну колекцію з усіх міст України, де було погашення, навряд хтось зможе зараз показати. Її доведеться дуже довго збирати».
Величезний ажіотаж виявився неочікуваним; це навіть призвело до цікавих випадків, згадує Володимир Цьомра. «Я був у містечку Радехові на Львівщині й вирішив зайти за марками там. Але працівники місцевого відділення, як виявилося, не знали, що вони будуть такими популярними, й просто одразу наклеїли ці марки на звичайні конверти для відправлень, — розповідає філателіст. — Ось так хтось неочікувано отримає з листами цінні марки».
Звісно, марка з кораблем — не перша і не єдина цінна у світі української філателії. Запитані, наприклад, марки, які з тих чи інших причин стали рідкісними. «25 лютого в Гримайлові планувалося спецпогашення марки, присвяченої заповіднику “Медобори”. Ця марка так і не вийшла, можливо, через номінал позначений літерою V, — розповідає Заблоцький. — Але вона потрапила на ринок, і ці блоки зараз коштують досить дорого».
Та одним із найдорожчих, за його словами, є аркуш, присвячений Богдану Хмельницькому, випущений ще у дев’яностих: «Тоді чомусь вирішили, що ці аркуші завеликі — й поділили їх навпіл. Наскільки мені відомо, є лише два чи три цілі примірники».
Також цінними стають марки з певними «недосконалостями», як-от марка 1997 року, присвячена польоту в космос Леоніда Каденюка й надрукована без номіналу. Або марки, номінал яких змінили вже після друку. «Був такий випадок: поверх надрукували нову ціну в півтори гривні. Безперечно, це була рідкість, їх чомусь не можна було придбати на пошті. А потім виявилося, що величезну кількість цих марок викупила торговельна мережа, щоби щомісяця розсилати листи з купонами. І люди їх викидали, не знаючи цінності», — розповідає Юрій Заблоцький.
Крім того, підвищена увага може бути до марок — лауреатів міжнародних конкурсів. До прикладу, торік марка «Крик Карпат», випущена на захист прадавніх карпатських лісів, здобула бронзу в конкурсі PostEurop на найкращу поштову марку Європи.
Ще одна відзначена у 2021 році марка — «Лукаш і Мавка» — здобула бронзу на міжнародному конкурсі Nexofil Award. А за рік до неї марка «Слава Україні!» отримала на цьому конкурсі золото за найоригінальніший формат у світі: вона була виконана у формі карти України.
«Ще одна марка, про яку варто згадати, — “Листоноша Федір Фекета”. Вона як візуально дуже цікава, так і сюжетно, адже розповідає історію, пов’язану із самою поштою», — згадує Цьомра. Випуск був присвячений закарпатському листоноші Федору Фекеті, який впродовж тридцяти років регулярно долав кількадесят кілометрів, щоб доставити пошту односельцям. Ця марка здобула срібло за вибором журі на PostEurop 2020 за темою «Давні поштові маршрути».
«В Україні з великою увагою підходять до створення марок, проводять громадські обговорення, залучають різних художників. Тому нецікавих випусків практично не буває», — додає філателіст.
Однак колекціонери рідко купують усі випуски, а зосереджуються здебільшого на конкретних тематиках. Цьомра, до прикладу, починав колекцію з марок, присвячених мультфільмам Волта Діснея, а згодом зацікавився також збором українських недержавних марок.
Крім того, більшість марок підвищують свою цінність, уже потрапляючи в колекцію.
«Поштучно марки коштують набагато менше, ніж уже зібрані, описані колекції, які були представлені на виставках та мають нагороди. Це в рази піднімає їхню цінність. Тому вважається, що якщо перед вами філателіст у третьому поколінні — це ви вже розмовляєте з мільйонером», — розповідає Юрій Заблоцький.
Але не так багато молодих людей сьогодні переймають захоплення. «На жаль, часто колекції відходять родичам, які не знають їхньої справжньої цінності. І потім розпродають їх за копійки», — зазначає Володимир Цьомра. І все ж сподівається, що небачений інтерес до марки з кораблем дасть хобі новий поштовх. Особливо враховуючи, що «Укрпошта» планує активно підтримувати зацікавленість у марках. Передусім — випусками на актуальні теми. Зазвичай їхній план формується заздалегідь, на рік уперед, але марки з кораблем вийшли поза чергою та створили успішний прецедент. Тож вони стануть не останнім позаплановим доповненням на 2022 рік.
Вже в червні буде випущена нова марка, присвячена найбільшому у світі літаку «Мрія». Легендарний Ан-225 «Мрія» був знищений під час атаки на аеродром у Гостомелі 27 лютого. Яскраву квіткову ілюстрацію для марки створили ще до війни: це малюк одинадцятирічної Софії Кравчук для конкурсу «Що для мене Україна?».
«Укрпошта» також працює над маркою «Доброго вечора, ми з України!»: до 15 червня в соцмережах і в «Дії» триває голосування за найкращий ескіз. Крім того, керівник підприємства Ігор Смілянський не раз згадував про плани випусків, присвячених песику Патрону та перемозі гурту Kalush Orchestra на «Євробаченні-2022». Тож, можливо, ми ще не раз побачимо черги біля головної пошти на Майдані.