Поради експерта: Як переглянути свій раціон і вдумливо відбирати те, що потрапляє у продуктовий кошик
Поради експерта: Як переглянути свій раціон і вдумливо відбирати те, що потрапляє у продуктовий кошик

Поради експерта: Як переглянути свій раціон і вдумливо відбирати те, що потрапляє у продуктовий кошик

У своїй книзі "Що ми їмо. Як харчова революція змінює наші життя і світ навколо" британська журналістка, фудрайтерка, авторка семи книжок на теми від харчового шахрайства до психології їжі — Бі Вілсон дає цінні поради, як почати харчуватися правильно.

Поради експерта: Як переглянути свій раціон і вдумливо відбирати те, що потрапляє у продуктовий кошик (фото 1)

Наші предки би не повірили, що сьогодні ми смакуємо тортиками, екзотичними фруктами, червоною рибою. Але заразом не відмовляємо собі у снеках та напівфабрикатах, таким чином перетворюючи їжу на отруту. Що чекати в майбутньому, якщо зараз ми перебираємо норми цукру в кілька разів? На кому відповідальність: на кожній людині чи на виробниках фастфуду і снеків? Як в Індії діабет став хворобою дітей? Чому в Чилі заборонено ставити мультикових персонажів на пачках пластівців? Як сухарики Flint з ароматом холодцю і хрону стали привидом страв, які раніше їли українці? На ці та багато інших запитань шукайте відповіді у книзі "Що ми їмо. Як харчова революція змінює наші життя і світ навколо".

Пропонуємо ознайомитися з уривком.

Перекуски — це не завжди смаколики, якими псуєш собі апетит перед вечерею. Іноді за ними стоїть непохитна логіка економії. Для їдців з низькими доходами паковані закуски стали альтернативою якісній, але дорогій їжі. У 2011 році дослідники провели низку досліджень на тему перекусок із 33 бідними матерями — переважно афроамериканками — у Філадельфії. Половина жінок страждала на ожиріння, а п’ята частина не могла дозволити собі купувати для родини поживну і свіжу їжу. Тож усі вони годували свою малечу різноманітними снеками. Жінки давали дітям Danimals і Gogurts, Tastykakes і солодкі напої, чипси, печиво і маленькі коробки цукерок на зразок Mike чи Ikes. І річ не в тому, що вони легковажні. Навпаки, вони намагалися зменшувати порції, розсовуючи велику пачку картопляних чипсів по менших пакетиках, стежили за тим, скільки дитина їсть солодкого, а іноді, коли з’являлися гроші, купували малюкам фрукти. Але в такій скрутній ситуації закуски просто мусили зайняти місце нормальної їжі. Цінність снеків для цих родин була й економічною, й емоційною.

Поради експерта: Як переглянути свій раціон і вдумливо відбирати те, що потрапляє у продуктовий кошик (фото 2)

Закуски — відповідь на те, як узагалі можуть співіснувати голод і ожиріння. Для людей з низькими доходами перекуски — це спосіб упоратися з потребою пропустити повноцінну трапезу через нестачу грошей. Пачка картопляних чипсів коштує набагато дешевше, ніж гаряча страва в кафе. Той, хто не може собі дозволити повноцінної їжі — як-от філадельфійські матері, — перекушує частіше, ніж той, хто перебуває у продовольчій безпеці. Більшість снеків для американських дітей "багаті на калорії й бідні на поживні речовини": з високим умістом цукру та інших рафінованих вуглеводів і низьким вітамінів. У 2009‒2010 роках діти в США отримували із закусок 37% добової енергії, хоча з них надходило тільки 15‒30% життєво важливих для організму мікроелементів202.

Загалом перекуски і близько не такі поживні, як звичайна домашня їжа. Але на відміну від хліба і тваринного жиру, які раніше рятували бідняків від голоду, снеки викликають не гнів або розчарування, а вдячність і лояльність до бренду. Барвисті упаковки милують око, і якщо не заповнюють шлунка, то хоча б задовольняють смак, бо кожен шматочок ретельно просочений штучними ароматизаторами. Філадельфійські матері сприймали закуски як щось окреме від їжі. Щось, що дешевше, простіше і приємніше за їжу. Одна мати зауважила, що її син залюбки гриз би закуски цілий день, "бо він у мене не любитель їжі".

Поради експерта: Як переглянути свій раціон і вдумливо відбирати те, що потрапляє у продуктовий кошик (фото 3)

Снеки протиставляли приготовленим стравам, а тепер протиставляють усій їжі. Закуска — це все, що не їжа. Їжа — річ ситна, часто гаряча, несолодка й ідеально підходить для компанії. Закуска — переважно холодна, не надто ситна, призначена для споживання наодинці та, найімовірніше, солодка. Не дивно, що ми почали дивитися на перекуску і трапезу як на окремі речі.

Тяжке життя батьків у Філадельфії вимушує користуватися снеками не лише як їжею, а ще і як інструментом для керування емоційним станом дитини — й іноді навіть власним. Говорячи про перекуски, деякі жінки вживали слово "протриматися". Ласощі видають дитині, щоб та протрималася між прийняттями їжі й не скиглила. Або щоб підняти їй настрій і врятувати нерви матері у важких ситуаціях, як-от візит до лікаря. Або щоб заспокоїти дратівливу дитину чи винагородити слухняну. Одна мати сказала:

— Якщо доведеться тягти дитину... у департамент соцзахисту, то ми там застрягнемо на чотири години. І без цукерок, чипсів та соку тут не обійтися. Це єдине, що допоможе їй протриматися дві чи три години.

А ще їжа йде поруч із любов’ю. Для малозахищених сімей дешева закуска — єдиний спосіб скомпенсувати дитині всі відмови на її прохання. Як писала соціологиня Прія Філдінґ-­Сінґх: "Низькі доходи і злидні позбавляють батьків можливості сказати “так” проханням підлітка, хай то буде нова пара взуття чи поїздка в “Діснейленд”. А ось їжа — суттєвий виняток... На пачку Cheetos майже завжди вистачить грошей".

Одна з матерів скаржилася, що не може змусити сина сісти й нормально поїсти, а ось "проковтнути закуску — це секундна справа". Деякі тримали ласощі в замкненій шухляді: щоб діти одразу всього не з’їли і щоб самим туди не лазити. Стравою опитувані жінки називали щось із овочами і, можливо, крохмалем або рисом. Справжню їжу треба як мінімум розігрівати, навіть якщо це напівфабрикат.

Поради експерта: Як переглянути свій раціон і вдумливо відбирати те, що потрапляє у продуктовий кошик (фото 4)

Вона потребує уваги, сил, часу і грошей. Натомість закуску можна з’їсти просто "з обгортки". Готувати їжу — це нудно і виснажливо, а от снек сприймається як винагорода, що за мить приносить радість усій родині. Одна мати підсумувала ситуацію так: "Для мене різниця полягає в тому, що закуска — це те, що хоче мій син, а їжа — це те, що треба їсти, хочете ви цього чи ні".

Щоб зрозуміти, як низько впала популярність страв, треба поглянути, як високо піднялися в колективній свідомості закуски. Для філадельфійських батьків у дослідженні 2011 року головною відмінністю між снеками та їжею було те, що снеки люблять значно більше — і діти, і мами.

Розвиток індустрії перекусок так стрімко набрав обертів іще й завдяки тому, що виробники зуміли вийти на безліч різних ринків одночасно. З одного боку — бідні споживачі, що сприймають закуски як дешевий спосіб угамувати голод. З іншого — споживачі середнього класу з Китаю, Таїланду та інших країн, які витрачають зайві гроші на снеки, щоб урізноманітнити і так повноцінний раціон. Обидві категорії знаходять у перекусках те, чого не можуть знайти в традиційних стравах.

Поради експерта: Як переглянути свій раціон і вдумливо відбирати те, що потрапляє у продуктовий кошик (фото 5)

Судячи з ринкових звітів, головний страх для виробників снеків — це що споживачі раптом помітять, як сильно їм шкодять перекуски, і відмовляться від них. "Існує істотна загроза снекам з боку замінників на зразок фруктів", — попереджає Datamonitor у звіті 2015 року про солоні закуски в США. Ще в 1985­му Mintel писали в британському звіті, що продажі снеків можуть упасти через побоювання споживачів стосовно шкоди для здоров’я: 52% дорослих британців повідомили, що скорочують споживання жирів і цукру. Але тут же значилося, що розробка здоровіших альтернатив може врятувати виробників від негативного ставлення загалу. Хоч би хто це писав, він влучив точно в ціль. Сьогодні проблеми зі здоров’ям не заважають нашим перекускам — навпаки, занепокоєння споживачів щодо свого раціону породило цілі нові ринки в індустрії закусок.

Читайте також: 

Автор "Игры престолов" Джордж Мартин и Marvel выпустят совместную серию комиксов.

Источник материала
loader
loader