Канал «Дом», державний канал, за початковою концепцією призначений для реінтеграції окупованих територій, випустив свій перший серіал. Наївно було б сподіватися, що проєкт сприятиме власне цьому — реінтеграції окупованих територій. Але у «Фіми» інші плани. Насправді це дорогий соціальний експеримент: чи зможе автор «Дизель шоу» написати щось, крім «Дизель шоу»? Не зможе.
Для початку відкиньмо ілюзії. Ми живемо в золоту епоху серіалів і тому називати цим словом «Фіму» не зовсім чесно. По суті, канал «Дом» транслює нарізку скетчів про сімейне життя, спресованих спільною темою (інколи) в одну серію. Наприклад, «пологи». Жодної драми, сюжетної лінії, розвитку персонажів чи ідей тут немає. Епізоди, як і скетчі в них, можна дивитися в будь-якому порядку. Так само немає сенсу обговорювати «гру» акторів, бо вони «грають» сценки з «Ліги сміху» на рівні півфіналу «Ліги сміху». Декорації «Фіми» — це, ну, квартира та околиці. Комп’ютерна графіка у вступній заставці накладена на світловідбивні поверхні і, як у початківців на ютубі, в них не відбивається. Загальний контроль якості такий, що в ефір пройшли жарти з помилками. Наприклад, тут переплутані «8 клас» та «8 років». На що ще можна було витратити 18 мільйонів гривень платників податків? Я не знаю, типовий збірник анекдотів коштує десь п’ятдесят. Оскільки у «Фіми» двадцять серій, можливо, авторам довелося купити два.
Найдорожчий кадр
Варто зазначити, що для написання цього тексту я подивився першу, восьму, п’ятнадцяту та двадцяту серію. Завжди є шанс, що всі інші заслуговують на «Еммі». Але, судячи зі спільних тенденцій у цих епізодах, «Фіма» може претендували лише на громадський осуд. Тому що на державному телебаченні пропагує сексизм.
Скетчі крутяться навколо сімейного життя головного актора Юхима Константиновського, колишнього учасника «Ліги сміху» й телеведучого. У проєкті він начебто грає себе і, власне, тому це все називається «Фіма». При цьому акторку Дар'ю Легейду, що грає його дружину, навіщось перейменували в Настю. У реальності дружину шоумена звати Влада.
Суть скетчкому стає зрозумілою з другого речення опису на каналі «Дом»: «Скетчком "Фима" рассказывает о жизни молодого главы семьи». Так, це історія про світ, де у сімей є «глави». Хоча насправді герой «Фіми» зовсім не відповідає цьому визначенню. Як і всі батьки «Дизель шоу», він радше якір, що тягне родину донизу: безініціативний, брехливий, уникає домашньої роботи. У тому ж описі на сайті «Дома» актор зізнається: «Достаточно много здесь меня. Я действительно ничего не умею делать по дому, ничего не умею делать руками». Пані та панове, «глава семьи».
Щоб Фіма хоч якось виділявся, автори очистили шоу від конкурентів. Інші персонажі — це батьки-пенсіонери (бабусю навіщось грає Ольга Сумська), друг-алкоголік, восьмирічна дитина та вагітна дружина. Історія вибудувана так, щоб чоловіка в центрі всі смикали та створювали йому проблеми: «Конфликты взглядов, сводящие с ума, иногда не знающая границ женская ревность, современные дети, не вылезающие из гаджетов, тесть, который постоянно держит зятя "в тонусе" своими подколами, начитавшаяся о 5G теща».
Зрозуміло, що для гумору необхідні конфлікти й насправді жартувати можна про все. Але, щоб це було справді смішно, автори повинні глибоко розуміти тему: робити кмітливі висновки чи принаймні спостереження. Цей проєкт натомість поширює відбиті стереотипи про жінок: «Женская мнительность, помноженная на гормональный всплеск, — это серьезная мотивация».
«Гормони» вагітної дружини — головний антагоніст шоу
На щастя, «Фіма» — це не зовсім «Дизель шоу», але сексизм усе одно кричущий. Деякі сценки тут буквально виходять із того, що, поки жінки готують, чоловікам немає чого робити. В інших лунає думка, що чоловік пилососить тоді, коли жінка не може. Ось тут про те, що партнерські пологи — це не маскулінно. А тут навпаки: не будемо віддавати доньку на бокс, бо тоді «она будет выглядеть так, что на нее никто на захочет посягнуть». Добре, що державне телебачення турбується про сексуальність восьмирічних дітей.
Узагалі, я б на вашому місці не слідував порадам цього серіалу. Кожна серія починається та закінчується «стендапом» Юхима Константиновського. І в одному з них актор пропонує: «Когда ваша любимая вам скажет: "Попытайся меня понять", просто возьмите её за руку и скажите: "А ты сама себя понимаешь?"». Коли після такого вас заслужено кинуть, можете спробувати судитися з «Домом». Ось контакти каналу.
Звісно, від авторів «Дизель шоу» є також гомофобія та зацикленість на темі алкоголізму. Але, знову ж, не такі страшні, як у проєкті на ICTV. «Фіма» — це радше екранізація гуморесок. Сценки банальні, розтягнуті, передбачувані. Типова тема: дружина та чоловік обирають фарбу і, — здогадайтеся, — називають кольори по-різному. Інші жарти тупо вкрадені. Пам’ятаєте сцену обговорення першого поцілунку з «Друзів»? Юхим теж пам’ятає.
Думаю, суть ви зрозуміли й далі критикувати «Фіму» просто неспортивно. Бо насправді для цього достатньо зайти на сайт каналу «Дом» і по реченню порівнювати слова авторів із дійсністю. Ось виконавець ролі батька-пенсіонера каже: «Я хотел бы, чтобы благодаря "Фиме" люди стали немного добрее». А ось у «серіалі» заради розваги збиває Фіму з велосипеда.
Головна проблема нового проєкту «Дома» традиційно полягає у платформі. Якби у вас запитали, про що буде перший серіал каналу для окупованих територій? Можливо, про життя на окупованих територіях? Ну, знаєте, щоб наближати глядачів за інтересами і тримати українців у Києві в курсі реалій їхніх співвітчизників. Можливо, це міг би бути проєкт про переселенців? Щоби привертати увагу до їхніх проблем чи показувати окупованим українцям можливості. Це міг би бути серіал про майбутню реінтеграцію. Чи історичне минуле Донбасу, яке завжди було українським. Чи, знаєте, хоч би щось, що відповідає місії каналу.
Канал працює російською, бо типу для жителів окупованих територій. Але вболіває за київське «Динамо»
Натомість «Дом» вклав наші податки в черговий штампований «серіал» про сімейне життя. Причому повністю відірваний від українського контексту. У ньому жодного разу не згадується війна, актуальні політичні події, суспільні тренди чи хоча б епідемія коронавірусної хвороби. Це шоу спокійно можна датувати 2005 роком та продати на російський ринок.
Ще одна проблема в цьому контексті — значно суб’єктивніша — зображення життя героїв. Персонажі «Фіми» не просто не стикаються з фінансовими труднощами, вони безпричинно багаті. Автори стверджують, що «наши истории жизненны, абсолютно узнаваемы. Их, наверное, переживали как люди старшего поколения, так и младшего». Але, як ви думаєте, глядачі каналу для окупованих територій (теоретично — мешканці окупованих територій та переселенці) впізнають себе в цій сцені? Чоловіки обговорюють подарунки, які вони купили дружинам: машина, бігова доріжка, робот-пилосос. В іншій сцені Фіма обіцяє доньці електросамокат, якщо вона збреше мамі. Ніхто не знає, скільки зараз коштує електросамокат у Донецьку?
Дім та побут персонажів серіалу
Що довше працює канал «Дом», то більше здається, що він — античастинка Данила Гетьманцева. Поки другий шукає способи збільшити податкові надходження, перший робить усе, аби українці не довіряли грошей державі. Як серіал, «Фіма» — звичайна бездарна жуйка. Як частина державного мовлення, — невеличка трагедія. Він не виконує єдину функцію каналу, поширює шкідливі стереотипи, спонсорує за ваші гроші культурний тероризм (закреслено) «Дизель шоу».
Якби низькопробні жарти про чоловіків та дружин справді могли сприяти реінтеграції, Україна уже реінтегрувала би Кубань.