Феномен NFT: чому люди платять мільйони за запис у блокчейні
Феномен NFT: чому люди платять мільйони за запис у блокчейні

Феномен NFT: чому люди платять мільйони за запис у блокчейні

Феномен NFT: чому люди платять мільйони за запис у блокчейні
Феномен NFT: чому люди платять мільйони за запис у блокчейні

Пояснити (і зрозуміти), що таке NFT, не так і просто — особливо людям родом із доцифрового світу. Абревіатура NFT значить non-fungible token — «незамінний токен». Фактично NFT — це унікальний запис у блокчейні, який відповідає певній одиниці контенту. Другий такий створити неможливо. На відміну від біткойнів та інших криптовалют, NFT має унікальну вартість. У такий спосіб блокчейн-технологія дозволяє продавати й купувати картини, баскетбольні картки, музику та інші товари, які існують лише віртуально. Медіа, наприклад, продають свої обкладинки та публікації.

Більшість NFT становлять частину блокчейну Ethereum. Ця криптовалюта подібна до біткойна, але зберігає додаткову інформацію, тому працює трохи інакше. Інші блокчейни теж починають створювати аналоги NFT.

Особливий ажіотаж спричинило використання блокчейн-технологій для продажу творів цифрового мистецтва — на платформах на зразок  Opensea.io користувачі можуть придбати твори, що існують лише у цифровому вигляді. Наприклад, засновник Twitter Джек Дорсі вирішив продати право на перший твіт на платформі й виручив за це 2,9 мільйона доларів, які витратив на благодійність.  Твіт купив виконавчий директор компанії Oracle Сіна Еставі, який прирівняв подію до покупки картини Леонардо да Вінчі «Мона Ліза». За що він заплатив? Твіт залишився у вільному доступі у твітер-акаунті Джека Дорсі, а Еставі отримав сертифікат із цифровим підписом Дорсі та оригінальні метадані твіту — інформацію про час публікації та його текстове наповнення.

У березні 2021 року аукціонний дім Christie's провів перші мистецькі торги з виключно цифровими лотами. Художник Beeple, який розмістив на продаж роботу під назвою «Кожен день — перші 5000 днів», отримав $69 мільйонів і увійшов у трійку найдорожчих художників сьогодення.

Цінність цифрової картини художника можна пояснити кількома факторами. По-перше, Beeple сформував велику фанбазу — близько 2,5 мільйона підписників у соціальних мережах. Друга фішка картини у тому, що вона складається з 5000 картин, які художник писав багато років.  

Ця робота — велике квадратне зображення (21 069 на 21 069 пікселів). Цифрова мозаїка складається з зображень, які Beeple публікував в інтернеті щодня з 1 травня 2007 року. Серія Everydays є цифровим еквівалентом етюдника.

Феномен NFT: чому люди платять мільйони за запис у блокчейні - Фото 3

Співачка Grimes також долучилася до цифрових торгів: розмістила на сайті Nifty Gateway десять творчих робіт як NFT і заробила $6 мільйонів на їх продажі. Найпопулярніше відео Death of the Old із літаючими херувимами, хрестом та мечами учасник торгів придбав за $389000.

Скачати ці відео та фото може кожен користувач інтернету. Навіщо тоді купувати право власності на об’єкт, який є у відкритому доступі? Гроші платять не за контент,  а за сертифікат авторства: на цифровому ринку особистість художника відіграє таку ж важливу роль, як і його твори. Дані у блокчейн-системі захищені від обробки й повторення, тобто гарантують безпеку. Комп’ютери, що містять інформацію про транзакції, розташовані по всьому світу. Знищити таку систему можна хіба що разом з усім інтернетом.

Популярний ютубер Логан Пол захопився колекціонуванням карток із покемонами. І вирішив власноруч створити три тисячі карток, на яких заробив понад п’ять мільйонів. Зокрема мільйон — на продажі картинок, створених у фотошопі.

Феномен NFT: чому люди платять мільйони за запис у блокчейні - Фото 4 

Ринок NFT породив криптоарт як форму мистецтва, основною цінністю якої є право власності, а не сам контент. Панки від мистецтва спалили роботу художника Бенксі, зняли це на відео та продали його як токен. Компанія Injective Protocol придбала трафаретний друк картини у нью-йоркській галереї і провела пряму трансляцію його спалювання на твітер-акаунті BurntBanksy. Відео спалювання — перформанс, мистецький акт — став цінним артефактом, який зберігає Injective Protocol. 

«Ми реалізуємо нову форму мистецького твору шляхом створення цього унікального NFT, який є прямим відображенням фізичного. Причина, чому саме горіння настільки важливе, полягає в тому, що поки існує фізична частина, її цінність залишатиметься. Однак, якщо ми повністю відтворимо фізичну частину та додамо специфікації, такі як номер художньої версії, ніхто не зможе змінити цифровий твір жодним чином. Фізична частина буде назавжди закарбована у цьому NFT», — оголосили в компанії.

Є навіть спроби підключити NFT до реальних об’єктів. Компанія Nike запатентувала метод перевірки справжності кросівок за допомогою системи NFT, яку вона називає CryptoKicks. Після придбання пари CryptoKicks, ви також отримаєте цифровий актив, прикріплений до унікального ідентифікатора цього взуття.

Журнал Time долучився до тренду і виставив на аукціон три обкладинки у вигляді NFT. Перша – із запитанням  «Is God Dead?» («Бог мертвий?») – була створена у 1966 році, коли в США 97% людей вважали себе віруючими. Інша обкладинка з’явилася у відповідь на численні заяви експрезидента Дональда Трампа про «альтернативні факти», та була присвячена першому року президентства Трампа. Вона запитує у читачів: «Істина мертва?». Третя обкладинка з питанням про цінність фіатної валюти, яка базується на довірі до держави. Воно звучить «Is Fiat Dead?». Три обкладинки продали на аукціоні з цифрових творів мистецтва SuperRare за $435 000.

Феномен NFT: чому люди платять мільйони за запис у блокчейні - Фото 5

Друге місце за ціною після  роботи Beeple у вигляді токену, посідає робота CryptoPunk # 3100, яку придбали 11 березня 2021  року приблизно за $7,6 мільйонів доларів 

Колекціонування цифрових баскетбольних карток та котиків, володіння гіфкою з відомим персонажем Нян Кетом, яке продали як NFT за $600 000 — криптоарт вражає різноманіттям пропозицій, які існують виключно у бітах та пікселях. Щоби вразити кількох друзів, колекціонери готові віддати сотні тисяч доларів заради фрази: «Бачив перший твіт Джека Дорсі? А я його купив!» 

Ілон Маск також долучився до тренду і випустив трек власного виробництва із підписом: «Продаю цей NFT як NFT». Як і у випадку з твітом Джека Дорсі, важливо, що продає товар саме Дорсі та Маск, а що вони продають — справа вторинна.

Фото: скріни з NFT-арту

Теги по теме
Инфопространство Статьи
Источник материала
loader
loader