Методологія моніторингу дезінформаційних наративів у загальноукраїнських і регіональних медіа та соціальних мережах
Методологія моніторингу дезінформаційних наративів у загальноукраїнських і регіональних медіа та соціальних мережах

Методологія моніторингу дезінформаційних наративів у загальноукраїнських і регіональних медіа та соціальних мережах

Методологія моніторингу дезінформаційних наративів у загальноукраїнських і регіональних медіа та соціальних мережах - Фото 1

Методологія моніторингу дезінформаційних наративів у загальноукраїнських і регіональних медіа та соціальних мережах - Фото 2

Предмет дослідження.

Поширення дезінформаційних наративів, співзвучних із російською пропагандою або таких, що працюють в інтересах держави-агресорки, в загальноукраїнському та регіональному медійному просторі (засобах масової інформації та соціальних мережах).

Завдання — виявити найчастіше повторювані наративи, а також медіа і майданчики в соцмережах, які найактивніше їх поширюють.

«Детектор медіа» склав базовий перелік дезінформаційних наративів, які найчастіше поширюються кремлівською пропагандою та її союзниками в Україні.

Цей перелік використовується як шаблон для пошуку прикладів дезінформаційних наративів у загальноукраїнських і локальних медіа та соціальних мережах.

Географія дослідження.

Моніторингове дослідження складається з двох частин — загальноукраїнські медіа та медіа восьми регіонів: Донецької, Луганської, Запорізької, Дніпропетровської, Одеської, Херсонської, Миколаївської і Харківської областей.

Експертом — автором моніторингового дослідження в кожній з областей є регіональний представник «Детектора медіа», що мешкає в іншій області: це дозволяє уникнути упереджень та конфлікту інтересів.

Регіональний представник із області, де проводиться дослідження, формує перелік ресурсів для моніторингу та верифікує звіт, допомагаючи розібратись у локальному контексті та виправити помилки.

Періоди дослідження.

Із 7 вересня протягом 7 тижнів поспіль.

Поле дослідження.

На загальноукраїнському рівні:.

всеукраїнські онлайн-видання.

онлайн-версії друкованих видань і сайти телеканалів.

новини загальнонаціональних телеканалів.

Перелік ресурсів для моніторингу не є фіксованим.

Виявляючи дезінформаційний наратив у медіа за допомогою аналітично-пошукових інструментів, автор моніторингу обов’язково повинен з’ясувати, чи є публікація першоджерелом, і якщо ні — знайти та вказати першоджерело.

Якщо першоджерелом є допис у соцмережі або телеграм-каналі, слід зазначати в таблиці це першоджерело і також медіа, яке (які) першими поширили цей наратив.

На регіональному рівні:.

локальні онлайн-видання.

новини двох локальних телеканалів.

популярні в регіоні телеграм-канали.

популярні в регіоні сторінки та групи в соціальних мережах.

Перелік ресурсів для моніторингу в регіоні складають експерти, що проводять дослідження, за сприяння експертів «Детектора медіа» з цих регіонів.

Списки ресурсів не є вичерпними, можуть змінюватись і доповнюватись.

Заповнення таблиці.

Експерт-автор дослідження заповнює таблицю такого типу:.

Тип наративу.

Зовнішнє управління.

ua», 26 червня, «На примере Нафтогаза хорошо видно, во что выливается внешнее управление».

«Главный вывод – Украина не просто находится под внешним влиянием или опекой со стороны Запада, но управляется вручную и непосредственно.

Представители американского истеблишмента глубокого интегрированы в украинский госаппарат – в правительство, парламент, ключевые госкомпании.

На различных уровнях там сидят «смотрящие», имеющие имена и фамилии.

Именно через них проходят все ключевые управленческие решения».

«Эхо Киева», 4 червня, «Хотят поставить внешнее управление».

Дубинский объяснил, почему в правительстве не хотят обнародовать меморандум с МВФ.

«Тут есть момент, они долго работают с Украиной, мы долго их кидаем.

Берем деньги под обязательство и их кидаем.

Поэтому они решили взять нас под внешнее управление.

Назначить в Нацбанк и министром экономики людей, которые граждане США или имеют виды на жительство в Британии и получить выполнение обязательств», — рассказал он».

ZIK, 7 травня, «"Слуги народу" відроджують нацизм в Україні, - Кузьмін».

«Партія "Слуга народу" відроджує нацизм в сучасній країні і захищає нацистських злочинців, як і псевдоексперти, які їх підтримують.

Про це заявив народний депутат від фракції "Опозиційна платформа - За життя" Ренат Кузьмін».

У рядку «Інше» автор моніторингу може навести приклади дезінформаційних наративів, які не відповідають жодному з пунктів заданого переліку, але, на його думку, є співзвучними з риторикою кремлівської пропаганди або є важливими з інших причин (це слід розтлумачити в аналітичному звіті).

Продукти моніторингового дослідження.

За підсумками кожного тижня дослідження, окрім заповненої таблиці, автор загальноукраїнського чи регіонального моніторингу пише аналітичний текст (звіт), у якому:.

відзначає головні тенденції, які простежуються в результатах дослідження, із наведенням необхідного контексту;.

називає дезінформаційні наративи з переліку, які з’являються в українських медіа найчастіше, та медіа, в яких було виявлено найбільше прикладів таких наративів;.

для загальноукраїнського моніторингу: співставляє найпоширеніші в українських медіа наративи із тими, що панують у цей самий час у матеріалах російських пропагандистських медіа щодо подій в Україні;.

наводить найяскравіші приклади дезінформаційних наративів, виявлених під час дослідження.

Звіти публікуються на сайті «Детектор медіа».

По завершенні моніторингу координатор проєкту підбиває підсумки в фінальному аналітичному матеріалі (із візуалізацією результатів дослідження).

Теги по теме
Инфопространство
Источник материала
loader
loader