Минулого року поняття NFT сколихнуло чи не увесь світ, а нині тільки ще дужче закріпилося у нашій свідомості. Протягом 2022 великі модні бренди анонсували все більше гучних digital-запусків, колаборацій із NFT-компаніями, а також віртуальних показів в рамках цифрових тижнів моди тощо. До того ж, цього року ми як ніколи, переконались, наскільки мода є чутливою індустрією – вона блискавично реагує на те, що відбувається у світі і буквально миттєво ілюструє настрої суспільства.
Інфлюенсерка Карла Кро в мета-cережці від Dress-X
Згадайте, як мода розділилася на До та Після під час пандемії Covid-19. Порядок денний зазнав змін, і це миттєво вплинуло на ринок: люди не виходили із дому, у результаті чого лідерами продажів на декілька місяців стали прості домашні речі та спортивні костюми. Однак згодом стався брак позитиву, що спричинив масові емоційні покупки – тоді на подіуми знову повернулися розкішні сукні з провокаційними розрізами, які натякають на тактильність (якої людям так не вистачало в рамках соціальної дистанції через ковід). Цього ж року згадуємо блакитно-жовті образи світових селебріті та із подіумів, миттєвий попит на вишиванки та одяг із будь-якими елементами української етніки, а також показ Giorgio Armani у повній тиші або ж показ Balenciaga, що розпочався із вірша Василя Симоненко – своєрідного жесту Демни Гвасалія на честь підтримки України. Очевидно, Україна стала темою номер 1 для усього світу, і мода не залишилася осторонь.
Співачка Адель у благодійній digital-сукні Dress--X
Так само блискавично мода завжди підхоплює і інновації, тому її злиття з web 3 було абсолютно неминучим. Починалося все крок за кроком – тоді, коли кілька років тому з`явилося явище цифрового одягу. Ще в 2018 році ми спостерігали перші колекції цифрового одягу (Neo-Ex by Carlings) або ж навіть і цифрові модні будинки, такі як The Fabricant. Пам`ятаю мільйон запитань, які на той час викликав цей феномен digital-одягу. Що означає сукня, якої не існує у фізичному варіанті? Який у ній сенс? І більш того, навіщо за неї платити?
Digital-сукня бренду Tribute
Насправді ж, одяг у звичному цифровому форматі – це своєрідний віртуальний аналог фізичного одягу. Справа в тому, що у світі існує і виробляється незмірна кількість фізичного одягу – набагато більше, ніж необхідно людині. Звідси випливають глобальні проблеми – екологічна катастрофа, про яку говорить весь світ останні кілька років, спровокована частково і модною індустрією, адже на виробництво одягу витрачається дуже багато природного ресурсу. До того ж людський ресурс. Мас-маркет бренди часто грішать нелюдськими умовами праці на своїх фабриках – знову-таки через великі обсяги виробництва.
Власне, у збереженні ресурсів і полягає цінність digital-моди, адже одна цифрова сукня рівно на 100% екологічніша за будь-яку фізичну. Приблизно в такому ключі цифрова мода розвивається останні кілька років: на ринку почало з`являтися все більше цифрових брендів чи брендів фізичного одягу, які почали створювати цифрові аналоги своїх колекцій чи окремих одиниць.
І тут, 2021 року світ сколихнуло поняття NFT. Наприкінці минулого року сам термін навіть здобув статус слова року за версією словника Сollins. І звісно ж, тут мода не могла пройти повз. Перше велике злиття відбулося у NFT із мистецтвом. Мода в цей період ще акуратно спостерігала збоку. Поки художники та 3D дизайнери почали активно продавати свої унікальні роботи на аукціонах за крипто-валюту, що називається ethereum, модні бренди шукали для себе варіанти колабрацій із цим новим світом. І відповіді знайшлися швидко.
Відповідно до словника, NFT – це невзаємозамінний токен. Інакше кажучи, ексклюзивний. Так само, як власне, і мода, і особливо великі модні будинки. Мода завжди культивувала ексклюзивність, люкс і, так би мовити, приватність клубу. Ідуть роки, але правило працює завжди: чим ексклюзивніша річ – тим вона бажаніша. Стало очевидно, що для модної індустрії відкривається цілий новий ринок, і він дуже відрізняється від явища простого цифрового одягу. Здавалося б, ми тільки-но встигли до нього звикнути, як знову щось нове.
Чим же відрізняється простий цифровий одяг від NFT? Давайте розглянемо реальний приклад – сумку з першого дропа Diverge, молодого Metaverse-бренду із українським корінням, що базується в Лос-Анджелесі. Спершу уявімо звичайну digital-сумку: клієнт купує віртуальний аксесуар, скажімо, на онлайн-маркетплейсі DressX, отримує пару-трійку фото себе із аксесуаром та публікує у соцмережу. На цьому все. До того ж, ідентичний аксесуар може опинитися у профілі у будь-кого, адже їх продаж не обмежений жодною кількістю.
А тепер розберемо приклад NFT-cумки. Пам`ятаєте, ми говорили про ексклюзивність? Так ось, насамперед, сумка від Diverge – унікальна. Сумка саме в такому вигляді та в такому відтінку належить виключно її власнику, тож клієнт автоматично стає власником унікального токена. Звісно, власник такої сумки зможе так само отримати ексклюзивні фото із нею та опублікувати у соцмережі, проте окрім такої опції перед ним розкривається ще і цілий набір так званих utilities (іншим словом – переваг). Utilities – це головна характеристика NFT. Їх може бути безліч: від можливості носити цю сумку у метавсесвіті чи у віртуальній грі до можливості перепродати її дорожче на вторинному ринку або ж навіть заволодіти відсотком від продажів бренду. До речі, перші 40 власників сумок із першого дропу бренду Diverge, якраз і мають такий бонус – усі вони отримали відсоток від майбутніх прибутків компанії. Таким чином, придбання NFT-моди – це не просто похід у бутік. Купівля NFT – це ще і інвестиція і свого роду гра. Без шкоди екології.
NFT-рюкзак із першого дропу бренду Diverge
Web 3 розвивається надто cтрімко. Цей світ базуєтьсяна спільнотах, які зростають щомиті. Дедалі більше людей поринають у Метавсесвіт, вони починають там знайомитися, спілкуватися, створювати. Все це схоже на реальне життя лише у віртуальному світі. У реальному світі ми звикли самовиражатися і подавати себе, а одяг – це саме один із інструментів самовираження. Як у реальному світі, так і у Метавсесвіті або ж грі. Тільки в реальному світі ми приміряємо одяг на себе, а в web 3 намагаємося зробити найкрутішим свого аватара. Саме тому злиття цих двох індустрій і є неминучим. Ми не встигнемо озирнутися, як люди будуть вкладати набагато більше часу, зусиль і грошей, щоб одягнути свого аватара в Метавсесвіті, ніж себе в реальному житті. Коли це трапиться? Час покаже! Але магічний міст між двома світами вже збудовано. Залишається тільки почати ним йти!