/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F33%2Faf2321674099ea40b1b49b5dfd6a6d13.jpg)
В Україні "кульгає" якість освіти: що не так з навчальними закладами та програмами
Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти оприлюднило результати акредитації освітніх програм за минулий рік. Статистика показує серйозні проблеми у системі вищої освіти України.
У 2024 році з 2539 розглянутих освітніх програм українських закладів вищої освіти лише 18 програм (1,5%) отримали статус "зразкових" – найвищу можливу оцінку. Про це повідомив голова освітнього парламентського комітету Сергій Бабак, презентуючи звіт Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти (НАЗЯВО).
Структура результатів акредитації
Більшість програм – 1064 (86,5%) – були акредитовані без відзнак, що свідчить про відповідність мінімальним стандартам якості. Водночас 145 програм (11,8%) отримали умовну акредитацію з вимогою виправити суттєві недоліки.
Окремої уваги заслуговує той факт, що 1307 рішень про умовну акредитацію було ухвалено за спрощеною процедурою відповідно до Постанови КМУ №295, яка діє в умовах воєнного стану. Це становить більше половини (51,6%) усіх рішень за минулий рік.
Системні проблеми у вищій освіті
Особливо тривожним є те, що у 86% випадків другої чи третьої умовної акредитації НАЗЯВО фіксувало ті самі порушення, що й під час попередніх перевірок. "Це говорить про відсутність реакції на зауваження, отримані під час першої експертизи", – зазначив Сергій Бабак.
Для системного аналізу проблем минулого року Нацагенство створило "Перелік суттєвих недоліків". Найчастіше проблеми виявлялися за такими критеріями:
- Освітні цілі
- Зміст програм
- Відповідність викладачів
- Навчальне середовище і ресурси
- Стратегія і управління
Результати акредитації демонструють необхідність кардинальних змін у системі вищої освіти України, особливо в контексті підвищення якості освітніх програм та їх відповідності сучасним вимогам.

