50 тисяч гривень одразу, і це ще не все: що можуть отримати власники зруйнованих квартир у Києві та які є складнощі
50 тисяч гривень одразу, і це ще не все: що можуть отримати власники зруйнованих квартир у Києві та які є складнощі

50 тисяч гривень одразу, і це ще не все: що можуть отримати власники зруйнованих квартир у Києві та які є складнощі

Київська влада вводить нові види матеріальної допомоги для постраждалих від обстрілів — але чи просто отримати ці кошти

Починаючи з 27 червня 2025 року кияни, чиє житлобуло суттєво пошкоджене або знищене внаслідок атак російського агресора, мають право на отримання відразу трьох видів матеріальної допомоги від київської влади. Відповідні накази були опубліковані на сайті Департаменту соціальної та ветеранської політики КМДА.

Отже, мова йде:

- про безповоротну одноразову виплату у розмірі 10 тис грн (стосується усіх, чия квартира була пошкоджена внаслідок російських атак);

- про одноразову виплату в розмірі 40 тис грн у зв’язку з тимчасовим відселенням (тим, чиє житло внаслідок прильоту не придатне для проживання або повністю зруйноване);

- та про додаткові щомісячні виплати протягом 12 місяців у розмірі 20 тис грн (також тим, чиє житло зруйноване, для можливості тимчасового винайму житла).

Кожен зі згаданих видів допомоги має свої особливості. "Телеграф" досліджував, хто з власників пошкодженого житла у Києві на який з видів матеріальної допомоги має право, яким є алгоритм отримання грошей у кожному з випадків, та які підводні камені можуть чекати на киян, котрі звертаються по отримання цих виплат.

ЗАГАЛЬНА СИТУАЦІЯ ПО РУЙНУВАННЯМ І ВИПЛАТАМ В КИЄВІ

Станом на кінець червня 2025 року у Києві обліковувалося 72 багатоквартирні будинки, що значно постраждали від російських атак і відновлюються за рахунок міського бюджету. Тільки у 25 з них відновлювальні роботи були завершені, ще в 7 – триває ремонт. Щодо інших 40 – лише проводиться підготовка проєктно-кошторисної документації (тобто коли вони будуть відновлені сьогодні не зрозуміло).

Загалом же з початку широкомасштабної війни пошкоджень в Києві зазнали 2400 будівель і споруд, із них понад 1600 – це багатоквартирні житлові будинки. Такі дані нещодавно оприлюднив відсторонений нині перший заступник голови КМДА Микола Поворозник. За цими сухими цифрами статистики стоять людські долі – десятки загиблих, сотні поранених і тисячі, які втратили житло.

З початку війни Київ виплачував тим, чиє житло зазнало пошкоджень, одноразову матеріальну допомогу у розмірі 10 тисяч гривень. Також киянам, чиї квартири стали непридатними для житла внаслідок обстрілів, пропонувалося розміщення коштом резервного фонду міста — зазвичай, це кімнати в гуртожитках, або комунальне (спільне з іншими сім’ями) проживання у багатоквартирних будинках в помешканнях, що належали київській владі. Але на сьогодні можливості цього фонду вичерпано, повідомила днями ще одна заступниця Віталія Кличка Марина Хонда.

Відтак, попри вже існуючу практику виплати по 10 тисяч одноразової допомоги було прийнято рішення виплачувати власникам зруйнованих квартир у Києві одноразову матеріальну допомогу у розмірі 40 тисяч гривень, а також 20 тисяч щомісяця протягом року.

"Станом на 2 липня було погоджено одноразову матеріальну допомогу у розмірі 10 тисяч гривень вже 3807 особам, по 40 тисяч отримали 378 осіб. Також 55 особам було погоджено виплати по 20 тисяч гривень щомісяця, та на розгляді перебуває ще близько 20 заявок, які перевіряються на предмет правомірності виплат", — повідомила у коментарі "Телеграфу" начальник відділу забезпечення надання адресної матеріальної допомоги Департаменту соціальної та ветеранської політики КМДА Тамара Ткаченко.

ЯК КИЯНАМ ОТРИМАТИ ГРОШІ ПО КОЖНОМУ З ВИДІВ ДОПОМОГИ: ОСОБЛИВОСТІ ТА АЛГОРИТМИ ДІЙ

Процедури отримання кожного з видів матеріальної допомоги, попри загальну схожість, мають суттєві відмінності, які слід обов’язково врахувати тим, хто звертається по одержання коштів. Зокрема, відрізняються підстави для отримання одноразово 10 тисяч й 40 тисяч, та 20 тисяч щомісяця, перелік необхідних документів і навіть адресати звернення.

"10 тисяч гривень можуть отримати всі кияни, у яких було пошкоджено житло внаслідок атак агресора. В основному, це вибиті вікна, або інші подібні пошкодження, після яких помешкання залишилося у придатному для проживання стані. Водночас на 40 тисяч одноразово та 20 тисяч щомісяця можуть претендувати лише ті власники квартир та будинків, чиє житло було зруйноване і вони не можуть там жити, що підтверджено відповідними документами. При цьому, щоб отримати 10 або 40 тисяч одноразової допомоги – людям слід звертатися до управління соціальної та ветеранської політики за місцем проживання. Для отримання ж 20 тисяч щомісячної допомоги – людина має звернутись до ЦНАПу", — пояснює Тамара Ткаченко.

Нижче пропонуємо пояснення щодо порядку дій у кожному з випадків.

Одноразова адресна матеріальна допомога 10 тисяч гривень

(наказ Департаменту соціальної та ветеранської політики КМДА від 24.06.2025 № 263)

Особливості отримання одноразової матеріальної допомоги у розмірі 10 тисяч гривень

- Надається усім, хто опинився в складних життєвих обставинах у результаті пошкодження чи руйнування житлового будинку (квартири) у м.Києві, спричиненого збройною агресією РФ;

(*ВАЖЛИВО!) – у відповідному наказі зазначено, що виплати здійснюються після надходження відповідного фінансування. По суті це означає, що якщо у кошти на виплати у бюджеті міста з якихось причин відсутні, доведеться чекати їх надходження.

- Здійснюється Департаментом соціальної та ветеранської політики КМДА на підставі списків одержувачів одноразової матеріальної допомоги, які подають районні в місті Києві РДА

- Для отримання – необхідно звернутися особисто або засобами поштового зв’язку з письмовою заявою до районного управління соціальної та ветеранської політики за місцем проживання. (*ВАЖЛИВО!) Звертаємо увагу, що з заявами слід звертатися саме до Соцзабезу, а не до ЦНАП.

(*ВАЖЛИВО!) Зазвичай такі заяви також оперативно приймаються місцевими штабами, які відразу створюються на місці прильотів. Але якщо, наприклад, людина не встигла або була не в стані підписати таку заяву – вона може завжди пізніше звернутися до управління.

- Разом з заявою подається наступний список документів:

  • Копія паспорту, або посвідки на тимчасове проживання;
  • У випадку представництва — копія документу, що підтверджує повноваження законного представника (наприклад, коли власник квартири оформив через нотаріуса довіреність на іншу людину представляти її інтереси);
  • Копія картки платників податків (ІПН);
  • Копія документу або інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що підтверджує статус власності/співвласності на квартиру/будинок;
  • У випадку, якщо квартира/будинок перебуває у спільній власності з іншими особами – (*ВАЖЛИВО!) письмова згода співвласника для визначення отримувача допомоги;
  • Копія довідки з ОСББ, ЖБК тощо про пошкодження чи руйнування квартири/будинку (*ВАЖЛИВО! Зверніть увагу, що Наказ на дану виплату не передбачає необхідності подавати висновки районної Комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій);
  • Відомості про банківський рахунок, на який перераховувати кошти (IBAN) у випадку відсутності Карти киянина.

Одноразова адресна матеріальна допомога 40 тисяч гривень

(наказ Департаменту соціальної та ветеранської політики КМДА від 24.06.2025 № 265)

Особливості отримання одноразової матеріальної допомоги у розмірі 40 тисяч гривень

- Надається тим, хто опинився в складних життєвих обставинах у результаті пошкодження чи руйнування житлового будинку (квартири) у м.Києві, спричиненого збройною агресією РФ, (*ВАЖЛИВО!) але лише тоді, якщо це зумовило необхідність відселення.

(*ВАЖЛИВО!) – у відповідному Наказі зазначено, що виплати здійснюються в рамках відповідної цільової бюджетної програми "Турбота. Назустріч киянам" лише у межах передбачених видатків по цій програмі на поточний рік. Також зазначається, що виплати здійснюються після надходження відповідного фінансування. Відтак, якщо передбачені на поточний рік кошти закінчаться – Департамент прийме рішення про припинення виплат.

- Здійснюється Департаментом соціальної та ветеранської політики КМДА на підставі списків одержувачів одноразової матеріальної допомоги у зв’язку з тимчасовим відселенням, які подають районні в місті Києві РДА.

- Для отримання – необхідно звернутися особисто або засобами поштового зв’язку з письмовою заявою до районного управління соціальної та ветеранської політики за місцем проживання. (*ВАЖЛИВО!) Звертаємо увагу, що з заявами слід звертатися саме до Соцзабезу, а не до ЦНАП.

- Разом з заявою подається наступний список документів:

  • Копія паспорту, або посвідки на тимчасове проживання;
  • У випадку представництва — копія документу, що підтверджує повноваження законного представника (наприклад, коли власник квартири оформив через нотаріуса довіреність на іншу людину представляти її інтереси);
  • Копія картки платників податків (ІПН);
  • Копія акту або витягу Комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій районної РДА, яким підтверджується необхідність відселення мешканців;
  • Копія довідки з ОСББ, ЖБК тощо щодо необхідності тимчасового відселення мешканців;

(*ВАЖЛИВО! Звертаємо увагу, що у цьому випадку Наказом передбачена необхідність надання копій відразу обох документів, які підтверджують необхідність відселення – і від Комісії, і від організації з обслуговування житлового фонду);

  • Копія документу або інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що підтверджує статус власності/співвласності на квартиру/будинок;
  • У випадку, якщо квартира/будинок перебуває у спільній власності з іншими особами – (*ВАЖЛИВО!) письмова згода співвласника для визначення отримувача допомоги;
  • Відомості про банківський рахунок, на який перераховувати кошти (IBAN) у випадку відсутності Карти киянина.

Щомісячна адресна матеріальна допомога 20 тисяч гривень (протягом 12 місяців)

(наказ Департаменту соціальної та ветеранської політики КМДА від 24.06.2025 № 264)

Особливості отримання щомісячної матеріальної допомоги у розмірі 20 тисяч гривень

- Надається тим, хто опинився в складних життєвих обставинах у результаті пошкодження чи руйнування житлового будинку (квартири) у м.Києві, спричиненого збройною агресією РФ, (*ВАЖЛИВО!) але лише тоді, якщо це зумовило необхідність їх відселення.

(*ВАЖЛИВО!) У Наказі окремо зазначається, що на цю допомогу мають право кияни, чия квартира або будинок були пошкоджені чи зруйновані починаючи з 24 лютого 2022 року, якщо на час подання заяви вони не були відновлені.

(*ВАЖЛИВО!) Допомога призначається лише з місяця звернення, тобто виплати за попередні періоди – не передбачені.

(*ВАЖЛИВО!) Допомога не надається, якщо власник або співвласник мають у Києві інше житло, придатне для проживання. Водночас, як пояснили "Телеграфу" у Департаменті – можливі випадки, коли, наприклад, з двох співвласників один має інше житло, а інший ні. У таких випадках той, хто не має такого житла, отримує право на цю виплату.

(*ВАЖЛИВО!) Згадані виплати здійснюється також лише в межах видатків по програмі "Турбота. Назустріч киянам" на поточний рік і після надходження фінансування. Це може означати, що фінансування на всіх може не вистачити.

- Для отримання – власнику, співвласнику або законному представнику необхідно звернутися особисто або засобами поштового зв’язку з письмовою заявою до київського або районних в м.Києві ЦНАПів (*ВАЖЛИВО!) Звертаємо увагу, що у даному випадку звернення приймає саме ЦНАП, а не Соцзабез.

- Разом з заявою подається наступний список документів:

  • Копія паспорту, або посвідки на тимчасове проживання;
  • У випадку представництва — копія документу, що підтверджує повноваження законного представника (наприклад, коли власник квартири оформив через нотаріуса довіреність на іншу людину представляти її інтереси);
  • Копія картки платників податків (ІПН);
  • Копія документу або інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що підтверджує статус власності/співвласності на квартиру/будинок;
  • У випадку, якщо квартира/будинок перебуває у спільній власності з іншими особами – (*ВАЖЛИВО!) письмова згода співвласника для визначення отримувача допомоги;
  • Копія акту або витягу Комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій районної РДА, яким підтверджується необхідність відселення мешканців АБО копія довідки з ОСББ, ЖБК тощо про неможливість проживання в квартирі;

(*ВАЖЛИВО!) Звертаємо увагу, що у цьому випадку Наказом передбачено варіативність надання документів – або копія висновку Комісії, або копія довідки від організації з обслуговування житлового фонду);

  • Відомості про банківський рахунок, на який перераховувати кошти (IBAN) у випадку відсутності Карти киянина.

(*ВАЖЛИВО!) Окрім згаданих вище положень, щомісячна виплата 20 тис грн має ще низку додаткових нюансів. Так, у Наказі зазначено, що організації з обслуговування житлового фонду (або у випадку приватних будинків – самі їх власники) повинні до 15 числа кожного місяця подавати до Департаменту соціальної і ветеранської політики КМДА актуалізовану інформацію щодо можливості/неможливості подальшої експлуатації будинку (квартири) згідно встановленого Кабміном Порядку, або щодо оформлення сертифікату єВідновлення. У випадку ненадання такої інформації – виплата припиняється.

(*ВАЖЛИВО!) Також Наказ передбачає припинення виплат у таких випадках:

- Встановлення невідповідностей у наданих документах;

- Смерті особи, на ім’я якої було оформлено виплату;

- Будинок (квартира) були відновлені і придатні для проживання;

- Особа отримала сертифікат "єВідновлення";

- Особа придбала житло;

- Особа скористалася правом на соціальне житло;

- Особа виїхала за межі України;

- - Особа поставлена на повне державне утримання;

- Бюджетні кошти, передбачені на виплати, закінчилися.

ЩО НЕ ТАК З ОРГАНІЗАЦІЄЮ ВИПЛАТ

Якщо на папері процес оформлення виплат матеріальної допомоги у зв’язку із пошкодженням та руйнуванням житла виглядає, начебто, не таким вже й складним, то на практиці проблем тут чимало. Починаючи від недостатньої оперативності забезпечення виплат та відсутності притомної комунікації з постраждалими киянами, закінчуючи неузгодженістю нормативної бази і недосконалістю самих процедур їх оформлення.

Проблеми комунікації

У процесі підготовки цього матеріалу, десь через тиждень після появи згаданих вище наказів на виплату матеріальної допомоги, "Телеграф" поспілкувався з мешканцями одного із постраждалих ще на початку 2024 року будинків у Києві по вулиці Мокрій (колишня Кудряшова). Метою спілкування було встановити, чи скористалися вже вони новою ініціативою від КМДА, і наскільки просто це було. Так от виявилося, що мешканці, квартири яких досі перебувають у непридатному до житла стані, просто нічого не знають про можливість отримання цих виплат.

Здавалося б, списки постраждалих у міської та районної влади є, і можна було б організувати цільове інформування таких мешканців. Та наразі, схоже, в КМДА обмежилися лише низкою публікацій з посиланням на коментарі офіційних осіб, які відразу загубилися у загальному потоці новин. І навіть не розмістили інформацію про нові виплати у відповідному розділі "Допомога при пошкодженні та знищенні нерухомого майна" на основному офіційному порталі kyivcity.gov.ua. У всякому разі, станом на 7 липня цей розділ містив лише посилання на виплату матдопомоги у розмірі 10 тисяч гривень, і ні слова про 40 та 20 тисяч щомісячно.

На основному порталі kyivcity.gov.ua поки є інформація лише про виплату 10 тис грн

Також "Телеграф" провів невеликий експеримент, фізично звернувшись до відділу роботи зі зверненнями громадян, що розміщується в одному з районних ЦНАПів Києва. Ідея була проста – оцінити, наскільки повною буде консультація щодо нюансів та механізмів отримання нових видів матеріальної допомоги – одноразової у 40 тисяч гривень та 20 тисяч щомісяця.

Але виявилося, що через 10 днів після появи відповідних наказів співробітники відділу звернень громадян ще не були в курсі про їх існування. Відтак, попри щиру готовність допомогти, співробітниця не змогла нічим зарадити у плані консультації.

Проблеми оперативності та злагодженості

Насправді, проблеми оперативності та злагодженості стосуються не лише питання виплати коштів, але й усього процесу організації допомоги киянам, чиї оселі постраждали внаслідок російських атак. Особливо вони актуальні у перші дні й години після прильотів, коли люди є найбільш вразливими. Черговий раз ці проблеми зрезонували у результаті допису відомої волонтерки, представниці благодійного фонду "Сміливі відновлювати" та ініціативи Rise Ukraine Альони Крицук, який вона опублікувала після прильоту в ніч з 4 на 5 липня 2025 року.

Що не так із організацією допомоги після прильотів в Києві

З допису Альони, можна, зокрема, довідатися, що, виявляється, на сьогодні частина ОСББ не має жодного поняття, яку саме довідку вони повинні надавати мешканцям зруйнованих квартир. Ба, більше, значна частина голів ОСББ та ЖБК навіть не в курсі, що саме вони мають нести основне навантаження і відповідальність (аж до кримінальної) за процеси організації надання допомоги мешканцям.

"А ви знали що потрібно щоб кожна квартира (і машина!!!!) окремо зверталась до поліції щоб ті зафіксували у себе виклик і ті прийшли на оцінку?

Це ні***ове таке навантаження на систему, але хто рахує?

Ви знали що комісія по оцінці збитків приходить через 3-4-5 днів, а до цього часу ти не маєш права нічого робити, щоб отримати компенсацію? "Та пофіг на ту компенсацію, приберіть, будь ласка, тут навіть спати неможливо"?

Ви знали що у нас непоодинокі випадки мародерства після прильотів? А поліції треба ставити додатково задачу "охорони", давати списки хто може увійти в під’їзд, і тд, + викликати Муніципальну Варту якщо периметр дуже великий?

Ви знали що у багатьох питання РДА буде казати "це до КМДА, бо в них бюджети", а КМДА — завертати до РДА?

Ви знали що ДСНС може не приїхати на виклик, бо "по телефону зрозуміло що це не той масштаб"?

На третій рік, після великої кількості прильотів, у Києва з бюджетом 90 мільярдів немає єдиного, узгодженого, відпрацьованого алгоритму і процедур що робити ПІСЛЯ ПРИЛЬОТІВ. В кожному районі ми бачимо щось "своє". Хороші практики з інших районів не масштабуються, про погані на "високих нарадах" не згадується", — пише волонтерка.

Процедурні проблеми

Ця категорія проблем не видається настільки вже критичною, але тим не менше піднімає питання щодо логіки деяких рішень київської влади в контексті забезпечення матеріальної допомоги за зруйноване житло.

От, наприклад, заяви на отримання допомоги: чому одні з них подаються до Управління соціального захисту та ветеранської політики (Соцзабезу), а інші – до ЦНАП, хоча пакети документи по ним практично ідентичні? Чи не логічніше було б організувати якесь "єдине вікно", через яке можна було б подавати заяви відразу щодо всіх трьох типів допомоги, не дублюючи при цьому пакети однакових документів? І не заставляти людей, котрим і так нелегко, стояти у черзі в різних установах, рознесених, нерідко різними кінцями району проживання…

Або інше питання – можливість оскарження у випадку відмови або затримки у наданні матеріальної допомоги. Наразі жоден зі згаданих вище наказів, якими регулюється її надання, не передбачає порядку такого оскарження. Але водночас, зрозуміло, що такі питання точно виникатимуть.

Наприклад, у випадку вже згаданим будинком на вулиці Мокрій, де підрядною організацією вже другий рік виконуються роботи з відновлення. Але виконуються, на переконання мешканців, дуже неякісно, у результаті чого помешкання у, начебто, "частково відремонтованому" будинку досі не придатні для проживання.

"Я вважаю, що у моїй квартирі досі не можна жити. Після прильоту я частково зробив ремонт, отримавши кошти по єВідновленню. Але як там жити, якщо електрика – відсутня. Газ – відсутній. Ліфт – то працює, то не працює. І до всього іншого дах тече", — розповів "Телеграфу" мешканець на ім’я Сергій.

Архівне фото зрунованого будинку в Києві, квартири в якому попри обіцянки київської влади досі не придатні для проживання.

Інша ймовірна причина оскарження – пункт про обов’язкове надання до 15 числа кожного місяця ОСББ чи ЖБК оперативної інформації щодо придатності житла для проживання. Судячи з того, наскільки пасивними є деякі з таких організацій по обслуговуванню житлового фонду навіть щодо первинної допомоги постраждалим від прильотів, щось підказує що далеко не всі з них будуть дотримуватися встановлених строків. І як в такому випадку діяти людині, яка не зі своєї вини буде позбавлена виплат?

Наступне питання – відсутність роз’яснень щодо того, чого чекати людям, які подали заяви, якщо гроші за бюджетною програмою "Турбота. Назустріч киянам" все-таки закінчаться. Чи можливе розширення фінансування цієї програми в поточному році? Якщо ні – чи будуть виплати перенесені на наступний період? І чи не треба їм буде, часом, знову переписувати заяви на отримання допомоги?

Напевно, київській владі, як мінімум, варто було б вийти з комунікацією по всіх цих питаннях вже зараз, не чекаючи критики на свою адресу.

"Телеграф", своєю чергою, збирається уважно відстежувати питання допомоги киянам, яку вони мають отримати за зруйноване житло. Найближчим часом редакція збирається дослідити питання, чому попри значні кошти, виділені на відновлення київських будинків, значна частина з них досі не відремонтована. Не перемикайтеся.

Теги за темою
війна Київ
Джерело матеріала
loader