/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F1%2F6720f6d4874756428ecd5d54a1cb6d8f.jpg)
Нова реінкарнація Далай-лами може бути жінкою: неочікувана заява духовного лідера Тибету
Далай-лама заявив, що його реінкарнація може бути будь-якого гендеру / © Associated Press
Далай-лама запевнив послідовників у середу, 2 липня, що після його смерті він реінкарнується як наступний духовний лідер тибетського буддизму. Це довгоочікувана заява, зроблена за кілька днів до його 90-річчя, поклала край спекуляціям, які розпочав сам Далай-лама, коли раніше заявив, що він може бути останнім духовним лідером Тибету.
Про це повідомляє Reuters.
Хто може стати наступником Далай-лами
Виступаючи під час тижневих святкувань свого дня народження у північноіндійському гірському місті Дхарамсала, Далай-лама заявив, що заснований ним некомерційний трастовий фонд матиме виключне право визначати його реінкарнацію. Цим він виступив проти наполягання Китаю, що саме Пекін обиратиме його наступника.
«Я стверджую, що інститут Далай-лами продовжить своє існування», — сказав Далай-лама у відеозверненні.
Він додав, що Gaden Phodrang Trust — некомерційна організація, створена ним для підтримки традиції та інституту Далай-лами, — має виключне право визнавати його реінкарнацію у консультації з головами тибетських буддійських традицій.
«Вони повинні відповідно проводити процедури пошуку та визнання відповідно до минулих традицій… ніхто інший не має жодних повноважень втручатися в це питання», — підкреслив він.
Старший чиновник фонду Gaden Phodrang Trust Самдхонг Рінпоче повідомив, що Далай-лама знаходиться в доброму здоров’ї і поки що не давав жодних письмових вказівок щодо спадкоємності.
Він також повідомив журналістам, що наступник може бути будь-якої статі, і його громадянство не обмежуватиметься Тибетом.
Тибетська традиція свідчить, що душа буддійського духовного лідера після його смерті перевтілюється у тілі дитини. Нинішній Далай-лама народився під іменем Лхамо Дхондуп в сім’ї фермерів на території сучасної провінції Цінхай. У віці двох років пошукова група ченців ідентифікувала його як перевтілення душі Далай-лами.
Протистояння з Пекіном
Пекін того ж дня знову заявив, що він має схвалити реінкарнацію, і що це має бути зроблено в Китаї через багатовіковий ритуал. Китай розглядає Далай-ламу, який втік до Індії з Тибету в 1959 році після невдалого повстання проти китайської влади, як сепаратиста. Далай-лама і раніше заявляв, що його наступник народиться за межами Китаю, і закликав своїх послідовників відхилити будь-яку кандидатуру наступника, обрану Пекіном.
Представник Державного департаменту США заявив, що вони продовжуватимуть закликати Китай припинити втручання у процес наступництва та поважати свободу віросповідання.
«Ми також продовжимо закликати Китай припинити втручання у спадщину Далай-лами та інших тибетських буддійських лам і поважати свободу релігії чи переконань осіб усіх віросповідань», — додав речник.
Пенпа Церінг, лідер Центральної тибетської адміністрації (тибетського уряду у вигнанні в Індії), повідомив, що Далай-лама відкритий до відвідування Тибету, якщо дозволить здоров’я та не буде обмежень з боку Китаю. Однак він зазначив умову Пекіна про постійне проживання.
«Відповідь Його Святості: „Якщо я поїду до Тибету та Китаю, я не буду там жити, тому що там немає свободи“. Це також пов’язано з реінкарнацією, де Його Святість каже: „Я маю народитися у вільному світі“», — сказав Церінг.
Речниця МЗС Китаю Мао Нін заявила, що Пекін має право схвалювати наступника Далай-лами, посилаючись на спадщину імперських часів та політику свободи релігійних переконань у країні. Ритуал відбору, під час якого імена можливих реінкарнацій витягуються із золотої урни, сягає 1793 року.
«Реінкарнація дитини головного Живого Будди, такого як Далай-лама та Панчен-лама, повинна бути ідентифікована шляхом жеребкування із золотої урни та схвалена центральним урядом», — зазначила Мао Нін.
Далай-лама і Панчен-лама: ключові ролі у буддізмі
У системі тибетського буддизму Далай-лама і Панчен-лама є двома найважливішими духовними лідерами. Далай-лама вважається втіленням Авалокітешвари, Будди Співчуття, і є верховним духовним лідером. Панчен-лама, що є втіленням Будди Амітабхи, посідає друге місце за значущістю. Історично вони відіграють взаємну роль у розпізнаванні реінкарнації один одного, що є фундаментальним для збереження лінії наступності.
Однак ця традиція зіткнулася з великою суперечкою. У 1995 році 14-й Далай-лама визнав 6-річного Гедуна Чоек’ї Ньїму 11-м Панчен-ламою. Проте невдовзі китайська влада викрала цю дитину, і його доля досі невідома. Натомість, Пекін обрав і призначив власного Панчен-ламу — Г’ялкаїна Норбу, який перебуває під контролем уряду Китаю. Таким чином, у світі наразі існують два Панчен-лами, один з яких визнається більшістю тибетців та світовою буддійською спільнотою, а інший — лише Китаєм.
Ця ситуація є яскравим прикладом втручання Китаю у духовні справи Тибету. Контролюючи процес вибору Панчен-лами, Пекін прагне закласти основу для контролю над наступною реінкарнацією Далай-лами. Ця давня стратегія Китаю спрямована на підрив незалежності тибетського буддизму та повний контроль над Тибетом. Саме тому нещодавня заява Далай-лами про те, що його наступника буде визначено незалежно від втручання Пекіна, має таке велике значення.

