Китай призупинив експорт широкого спектру критично важливих мінералів і магнітів, які мають вирішальне значення для світової автомобільної, напівпровідникової та аерокосмічної промисловості по всьому світу.
Як пише The New York Times, ці матеріали потрібні для всього: від автомобілів і дронів до роботів і ракет. Їх поставки зупинені допоки китайський уряд затвердить нову систему регулювання, яка може назавжди заборонити поставки певним компаніям, включаючи американських військових підрядників.
Цей крок є частиною помсти Китаю за різке підвищення мит президентом США Дональдом Трампом. 4 квітня уряд Китаю наказав обмежити експорт шести рідкоземельних металів, які повністю проходять технологію очистки в Китаї, а також рідкоземельних магнітів, 90% яких також виробляються в Китаї. Метали та спеціальні магніти, виготовлені з них, тепер можна відправляти з Китаю лише за спеціальними експортними ліцензіями. При цьому Китай тільки почав налагоджувати систему видачі ліцензій. Це викликало занепокоєння серед керівників галузі, що процес може затягнутися і поточні поставки мінералів і продуктів за межами Китаю можуть вичерпатися.
Якщо на заводах у Детройті та в інших місцях закінчаться потужні рідкоземельні магніти, це може перешкодити їм збирати в США автомобілі та інші продукти з електродвигунами, які потребують цих магнітів, зазначає видання. Компанії сильно відрізняються за розміром своїх запасів на випадок непередбачених ситуацій, тому важко передбачити терміни збоїв у виробництві.
Так звані важкі рідкоземельні метали, на які поширюється експортне призупинення, використовуються в магнітах, необхідних для багатьох видів електродвигунів. Ці двигуни є ключовими компонентами електромобілів, дронів, роботів, ракет і космічних кораблів. Автомобілі, що працюють на бензині, також використовують електродвигуни з рідкоземельними магнітами.
Ці метали також використовуються в хімікатах для виробництва реактивних двигунів, лазерів, автомобільних фар і деяких свічок запалювання. І ці рідкісні метали є життєво важливими інгредієнтами в конденсаторах, які є компонентами комп’ютерних мікросхем для серверів штучного інтелекту та смартфонів.
Голова правління та виконавчий директор лос-анджелеської компанії American Elements Майкл Сільвер розповів журналістам, що його компанії повідомили, що знадобиться 45 днів, перш ніж можна буде отримати ліцензії на експорт і відновити експорт рідкоземельних металів і магнітів. Для його компанії це поки не критичний термін, оскільки вона зробила запаси компонентів в очікуванні торговельної війни між США та Китаєм.
Голова консультативного комітету з критичних мінералів Управління торгового представника США та Міністерства торгівлі Деніел Пікард уже висловив стурбованість доступністю рідкоземельних елементів.
«Чи може експортний контроль або заборона мати серйозні наслідки в США? Так», - сказав він.
За його словами, швидке вирішення проблеми рідкісноземельних елементів є необхідним, оскільки тривале порушення експорту може зашкодити репутації Китаю як надійного постачальника.
У потенційному ускладненні Міністерство торгівлі Китаю, яке спільно з Генеральною митною адміністрацією ввело нові експортні обмеження, заборонило китайським компаніям мати будь-які відносини з постійно зростаючим списком американських компаній, особливо військових підрядників.
Один із лідерів американської гірничої промисловості, виконавчий голова та головний виконавчий директор MP Materials Джеймс Літінскі, сказав, що поставки рідкоземельних елементів для військових підрядників викликають особливе занепокоєння.
«Безпілотники та робототехніка широко вважаються майбутнім війни, і, виходячи з усього, що ми бачимо, критичні входи для нашого майбутнього ланцюжка поставок закриті», — сказав він.
MP Materials володіє єдиною шахтою рідкоземельних металів у Сполучених Штатах –Mountain Pass у каліфорнійській пустелі поблизу кордону з Невадою, і сподівається розпочати комерційне виробництво магнітів у Техасі наприкінці року для General Motors та інших виробників.
Кілька японських компаній зберігають запаси рідкісноземельних елементів більш ніж на рік через застереження після територіальної суперечки із Китаєм у 2010 році.
Але багато американських компаній зберігають мало запасів або взагалі їх не мають, тому що вони не хочуть прив’язувати готівку до запасів дорогих матеріалів.
Рідкоземельні магніти складають невелику частку загального експорту Китаю до Сполучених Штатів та інших країн. Таким чином, припинення поставок завдає мінімальних економічних збитків Китаю, водночас зберігаючи потенціал для великих наслідків у Сполучених Штатах та інших країнах.
Китайські митники блокують експорт важких рідкоземельних металів і магнітів не тільки до Сполучених Штатів, але й до будь-якої країни, включаючи Японію та Німеччину. За словами керівників індустрії рідкісноземельних металів, дотримання вимог нових експортних ліцензій досі було неоднаковим у різних китайських портах.
До 2023 року Китай виробляв 99% світових поставок важких рідкоземельних металів, і лише невелика кількість продукції виходила з нафтопереробного заводу у В’єтнамі. Але цей нафтопереробний завод був закритий протягом останнього року через податкову суперечку, в результаті чого Китай залишився монополістом.
Китай також виробляє 90% із майже 200 000 тон рідкоземельних магнітів у світі на рік, які набагато потужніші за звичайні залізні магніти. Японія виробляє більшу частину решти, а Німеччина виробляє невелику кількість, але і вони залежать від Китаю у поставках сировини.