Велика електронна війна: як у воєнний час ділиться ринок техніки в Україні
Велика електронна війна: як у воєнний час ділиться ринок техніки в Україні

Велика електронна війна: як у воєнний час ділиться ринок техніки в Україні

Про це йдеться у розслідуванні порталу СтопКор.

Попри війну, український ринок електроніки демонструє стрімке зростання. За даними RAU, у 2024 році українці масово скуповували гаджети й техніку — лише за перше півріччя кількість онлайн-замовлень зросла на понад 15%. Водночас загострилася конкуренція між великими мережами та незалежними ритейлерами. І вона, за словами експертів, дедалі частіше виходить за межі чесної ринкової боротьби.

Тиск на незалежні мережі

Політичний експерт і юрист Михайло Шнайдер звертає увагу на хвилю перевірок, дискредитаційних кампаній та втручання силовиків у діяльність малих гравців. За його словами, на фоні стрімкого зростання нових мереж, таких як "Яблука", "Техноїж", "Ябко" тощо, великі гравці ринку вдаються до тиску, аби не втратити свої позиції.

"Замість відкритої конкуренції — адміністративний ресурс, медіаатаки, виклики правоохоронців. Це шкодить довірі до бізнесу та стримує розвиток ринку", — вважає експерт.

Хто у центрі підозр?

Найбільше питань — до мережі "Комфі", яка, попри війну, активно розширюється та називає свою стратегію "експансією". Водночас, як виявили журналісти, на території окупованого Криму функціонував сайт, ідентичний українському COMFY — з аналогічним дизайном, логотипом та цінами в рублях.

Окрім того, за словами Шнайдера, колишні працівники компанії повідомляли про схеми "відкатів" і заниження митної вартості товарів. Усе це, на думку експерта, може свідчити про корупційні практики в управлінні компанією.

АЗБІС і паралельний імпорт

Ще один гравець, який викликає занепокоєння — дистриб’ютор техніки Apple в Україні, компанія "АЗБІС". Вона має білоруське походження, і раніше постачала техніку до рф. Після початку повномасштабної війни — нібито переорієнтувалася на схеми так званого "паралельного імпорту" через Казахстан. Через це компанія потрапила під санкції в низці країн ЄС.

Тиск через силовиків?

Шнайдер зазначає, що навесні 2024 року почалася скоординована кампанія проти незалежних ритейлерів. За його даними, у ній могли брати участь менеджери "Комфі" та "АЗБІС". Мета — повне усунення конкурентів. Серед постраждалих — мережі "Ябко", "Yabloki" та "Техноїж", які демонстрували зростання й забирали частку ринку у великих гравців.

Проблема національної безпеки

Експерти наголошують: у час війни бізнес має працювати на підтримку держави, армії та економіки. Натомість, спроби використовувати зв’язки з рф, адміністративні важелі та інформаційні атаки підривають довіру до бізнесу, інвесторів і шкодять національній безпеці.

"У той час, як добросовісні компанії сплачують податки та тримають економіку, інші — намагаються зберегти монополії будь-якою ціною", — підсумовує Шнайдер.

Експерти закликають компетентні органи перевірити ситуацію й не допустити корупційного переділу одного з найперспективніших ринків в Україні.

Джерело матеріала
loader
loader