Про це в інтерв’ю Укрінформу розповів командувач Медичних сил ЗСУ Анатолій Казмірчук.
«З рахуванням сьогодення, на жаль, ми не можемо використовувати аеромедичну евакуацію. Ми знаємо, що повітряний простір небезпечний, і тому нам вдалося, починаючи з 2022 року, організувати і відпрацювати евакуацію залізничним транспортом. Це такий проєкт ми реалізуємо разом із “Укрзалізницею”. Нам вдалося створити і реанімаційні вагони на колесах, і вагони для лежачих пацієнтів, і для легкопоранених. І це дає можливість, по суті, з усіх оперативних напрямків евакуювати поранених... на сьогоднішній день ми аеромобільну евакуацію проводимо лише у 2% випадків. Більше 50% все-таки залишається евакуація наземним транспортом», - повідомив Казмірчук.
Водночас він відзначив, що броньованої техніки для евакуації поранених українських захисників є трохи більше половини від потреби.
«Потреба в броньованому транспорті існує досить гостро. В Україні виробляються, наприклад, броньовані автомобілі вітчизняного виробництва “Казак-5МЕД”. Хоча масового виробництва їх немає. Загалом по лінії допомоги від наших партнерів ми отримуємо броньовану техніку, і це дає можливість, скажімо так, дещо “триматися на плаву», - сказав Казмірчук.
Відповідаючи на питання, чи планується створити щось на кшталт “медичної коаліції”, завдяки чому можна було б вирішити питання постачання міжнародними партнерами броньованої техніки, командувач зазначив, що вже існує система, в якій викладені потреби не тільки медичної служби, а загалом військові потреби України.
«Звичайно, в цій системі ми зазначаємо потребу, в тому числі, по броньованій техніці. І саме завдяки цьому, тільки в поточному році нам вдалося отримати більше 100 одиниць такої техніки. На жаль, цього не достатньо... Зокрема, цьогоріч надійшли евакуаційні машини М-113. Це важлива підтримка для наших медиків на етапах медичної евакуації», - додав Казмірчук.
Командувач Медсил ЗСУ також окреслив ще одну проблему: “турнікетний синдром” у зв’язку з проблемами вчасної евакуації з поля бою. Адже занадто тривале використання турнікету може призвести до ампутації кінцівки в майбутньому.
«На жаль, через проблеми з часом евакуаціїпораненого, часто ми говоримо про турнікетні синдроми. Це, звичайно, не проблема медика, який не вчасно надав допомогу, а через неможливість своєчасно вивезти пораненого з зони ураження. Тому ми говоримо зараз про постійну потребу в броньованому санітарному транспорті, ми говоримо про можливість вивезення пораненого з зони ураження різноманітними наземними платформами на зразок дронів чи інших платформ», - розповів Казмірчук.
За його словами, саме ЗС України ініціювали зміни до принципів конверсії турнікету, і наразі в країнах НАТО також запроваджуються запропоновані зміни. Йдеться про те, що конверсію може здійснювати відповідно навчений військовослужбовець або бойовий медик, а не лише медичний персонал на подальших етапах евакуації.
Як повідомляв Укрінформ, 14 березня ц.р. Укрзалізниця разом із Міністерством розвитку громад, територій та інфраструктури, Міністерством оборони, командуванням Медичних сил продемонстрували медичний евакуаційний поїзд.