Нейромережі створюють зображення, а боти поширюють їх у соцмережах, залучаючи безліч реальних підписників, яким потім "промивають мізки".
У мережі активно поширюється так звана "Теорія мертвого інтернету", згідно з якою більшість контенту у Всесвітній павутині, включно з публікаціями в соціальних мережах, створюють і автоматизують системи штучного інтелекту. Видання зі США під назвою The Conversation вивчило, звідки взялося і наскільки правдиве це переконання.
"Креветочний Ісус": як боти перевершили людей
"Теорія мертвого інтернету" передбачає, що агенти штучного інтелекту (їх можна назвати ботами) можуть швидко створювати публікації разом із зображеннями, створеними спеціальними нейромережами, заради збільшення залученості (кліків, лайків, коментарів) на таких платформах, як Facebook, Instagram і TikTok. Багато з акаунтів, які публікують такий контент, схоже, теж управляються агентами ШІ.
"Це створює порочне коло штучної взаємодії, яка не має чіткої програми і взагалі більше не залежить від людей", — пише ЗМІ.
Для прикладу, якщо вбити в пошуковий рядок Facebook фразу "креветка Ісус" ("shrimp Jesus"), то соціальна мережа видасть багато зображень, де стереотипний Ісус Христос "злився" з різними ракоподібними. Усі ці картинки створені ШІ, а деякі з таких публікацій зібрали десятки тисяч лайків і коментарів.
Як припускають аналітики, штучний інтелект помітив, що об'єднання абсурду і християнської іконографії сподобалося людям, і почав її плодити. Ймовірно, у цьому випадку контент, створений ботами, перевершив творіння рук людських на просторах інтернету.
Невинна забава чи щось більше?
Феномен "креветки-Ісуса" може здаватися безневинним, але сама технологія може виявитися набагато небезпечнішою в довгостроковій перспективі. На перший погляд, публікації ботів мають приносити гроші. Адже якщо людина створює обліковий запис, який регулярно переглядатиме велика кількість користувачів, то може отримувати частку доходів від реклами в соціальних мережах, наприклад від компанії Meta та її Facebook.
У міру зростання кількості підписників (справжніх або фейкових), акаунти, керовані штучним інтелектом, привертають все більше реальних користувачів. Це означає, що там створюється армія читачів і послідовників. Акаунти з великою кількістю підписників можуть бути використані в різних цілях тими, хто найбільше заплатить творцям.
Це дуже потужний засіб впливу на людей, адже зараз соціальні мережі стали ключовим засобом інформації для багатьох. Приміром, 2023 року в Австралії 46% молодих людей віком від 18 до 24 років назвали соцмережі основним джерелом новин. Показник зріс майже вдвічі порівняно з 28% у 2022 році, коли молодь все ще віддавала перевагу традиційним ЗМІ, таким як радіо і телебачення.
Важливо Китай і Росія поширюють фейки про Кейт Міддлтон, щоб дестабілізувати націю — The Telegraph"Теорія мертвого інтернету" не переконує в тому, що начебто більша частина інформації, що публікується, є вигаданою, проте змушує інакше поглянути на ситуацію. Вона припускає, що інтернет більше не належить людям, а та Всесвітня мережа, яку всі знали й любили, вже "мертва". Будь-який пост, думка і настрій суспільства можуть бути штучно створені за допомогою штучного інтелекту, тому варто до всього ставитися скептично, вважають аналітики.
Боти обманюють людей
Як підкреслює The Conversation, є переконливі докази того, що акаунти-боти вже кілька років маніпулюють соціальними мережами, щоб вплинути на громадську думку за допомогою дезінформації.
У 2018 році дослідження проаналізувало 14 мільйонів твітів за 10 місяців у 2016 і 2017 роках. Згідно з його результатами, боти в соціальних мережах активно поширюють статті з ненадійних джерел. Люди, як правило, довіряють навіть неправдивій інформації, якщо її опублікував акаунт із великою кількістю підписників, а потім самі діляться нею з іншими.
Зовсім недавно Росія влаштувала кілька великомасштабних кампаній дезінформації з метою підірвати підтримку України на тлі війни. Активісти та журналісти виявили, що для цього організовано використовували ботів і штучний інтелект, охопивши мільйони користувачів соціальних мереж.
У березні писали про цифровий клон українки Ольги Лоєк, який рекламує російські товари, а також хвалить дружбу Росії та Китаю. Дівчина виявила, що ролики з її зображенням, зміненим за допомогою штучного інтелекту, публікуються в китайських соціальних мережах Douyin і Bilibili.