РФ прискорює будівництво двох нових транспортних коридорів, що з'єднують Азію та Європу, прагнучи послабити вплив західних санкцій, в той час як ескалація на Близькому Сході підриває світову торгівлю. Про це повідомляє Bloomberg.
Судноплавні й залізничні мережі через Іран та арктичний морський шлях посилять зближення Москви з Китаєм та Індією, віддаляючи її від Європи. Ці мережі можуть “вбудувати” Росію в серце більшої частини міжнародної торгівлі, навіть попри те, що США та їхні союзники намагаються ізолювати режим російського диктатора Владіміра Путіна через війну проти України.
Такі маршрути можуть скоротити час транзиту на 30-50% порівняно з Суецьким каналом і уникнути проблем з безпекою, які виникають у Червоному морі, коли повстанці-хусити нападають на міжнародне судноплавство через війну Ізраїлю проти ХАМАС у Секторі Гази. Ракетні та БПЛА удари Ірану по Ізраїлю додали турбулентності в регіоні.
Поки США та їхні західні союзники уникають підтримуваних Росією маршрутів, попри на потенційну можливість економії коштів, великі країни Азії та Перської затоки виявляють до них інтерес.
Проте залишаються значні перешкоди.
Застаріла іранська інфраструктура гальмує розвиток міжнародного транспортного коридору Північ-Південь, що з'єднує Індію з РФ. І навіть коли прискорення кліматичних змін призводить до танення арктичних льодів, що робить Північний морський шлях (ПМШ) більш життєздатним варіантом, уздовж віддаленого російського узбережжя залишаються величезні логістичні проблеми.
Росія готується інвестувати понад 25 мільярдів доларів у модернізацію маршруту через Іран і поліпшення інфраструктури вздовж свого арктичного узбережжя, включаючи флот криголамів власного виробництва. Вона також планує патрулювати ПМШ за допомогою мережі баз безпілотників, повідомляли росЗМІ.
У травні минулого року РФ надала Ірану кредит на 1,3 мільярда євро (1,4 мільярда доларів) на будівництво важливої залізничної гілки, яка простягнеться на 162 кілометри і з'єднає місто Рашт на узбережжі Каспійського моря з Астарою на кордоні з Азербайджаном. Після завершення будівництва залізниця дозволить постачати вантажі з Санкт-Петербурга до Бандар-Аббаса, головного експортного порту Ірану на березі Перської затоки.
За даними Євразійського банку розвитку, пропускна спроможність маршруту Північ-Південь може збільшитися на 85% до 35 мільйонів тонн на рік до 2030 року. Він з'єднає Росію з Іраном та Індією, а також потенційно з рештою Південної Азії, Перською затокою та Африкою. У серпні минулого року РФ відправила свій перший прямий вантажний потяг до Саудівської Аравії.
"Якщо інші маршрути будуть перервані, цей продовжить працювати, тому що він захищений від санкцій. Це головна ідея", - заявив російський аналітик Нікіта Смагін.
Розширення торгівлі Росії з Китаєм вже спонукає Кремль витрачати мільярди на модернізацію своїх величезних східних залізниць, щоб розширити пропускну здатність Транссибірської і Байкало-Амурської магістралей до 2030 року.
Розвиток Північного морського шляху сповільнився через західні санкції, які зупинили російський план експорту скрапленого природного газу з заводу "Арктик СПГ-2" в Азію, оскільки ключові іноземні інвестори заморозили свою участь у проекті. Санкції також зірвали контракти на постачання заводу спеціалізованих криголамів, необхідних для навігації в арктичних водах.
Китайська судноплавна компанія Cosco припинила використовувати цей маршрут з 2022 року, попри те, що подорож з Даляня (Китай) до Роттердама (Нідерланди) Північним морським шляхом займає близько 33 днів, порівняно з 48 днями через Суецький канал. Весь транзит між Азією, Північною Америкою та Європою через Арктику, на який у 2021 році припадало 40% обсягів морських перевезень, припинився на тлі побоювань потрапляння під санкції.
Також напади підтримуваних Іраном єменських хуситів на судна в Червоному морі і навколо нього, які почалися минулого року, змушують західні судноплавні компанії уникати Суецького каналу й обирати довший маршрут навколо Африки.
"Міжнародні транзитні перевезення через Північний морський шлях вважалися ризикованими через зміну геополітичної ситуації. Проте Об'єднані Арабські Емірати продовжують використовувати цей маршрут", - сказав директор консалтингової компанії Gecon Михайло Григор'єв.
Портовий оператор Об'єднаних Арабських Еміратів DP World у жовтні минулого року підписав угоду з російським державним “Росатомом" про розвиток контейнерних перевезень за маршрутом між Владивостоком і Мурманськом.
У січні Путін взяв участь у церемонії закладки п'ятого з семи атомних криголамів, які Росія будує для використання на Північному морському шляху, назвавши флот "величезною конкурентною перевагою" для країни.
Під час спуску на воду двох попередніх суден у листопаді 2022 року Путін заявив, що вони допоможуть Росії повніше розкрити свій експортний потенціал, а також налагодити ефективні логістичні маршрути, в тому числі до Південно-Східної Азії.
Тим часом Індія інвестує в Чабахар, єдиний іранський порт з прямим виходом до Індійського океану, після того, як США звільнили порт від санкцій.
Підтримуване Росією залізничне сполучення через Іран відкриває шлях до Центральної Азії, в тому числі до Афганістану, і "пропонує коротший шлях до Європи", - сказала колишній консультант секретаріату Ради національної безпеки Індії Вайшалі Басу Шарма.
"Ринки, що розвиваються, нарешті звільняються від гегемонії, створеної розвиненими країнами", - додала вона.
Завдяки продажам нафти та купівлі електроніки, промислового обладнання й автомобілів, торгівля РФ із Китаєм у 2023 році сягнула рекордних 240 мільярдів доларів, що більш ніж удвічі перевищує 108 мільярдів доларів у 2020 році. Торгівля Росії з Індією минулого року зросла майже до 64 мільярдів доларів проти близько 10 мільярдів доларів трьома роками раніше, країна значно збільшила закупівлю російської нафти з початком повномасштабного вторгнення РФ в Україну.
Однак торговий бум Туреччини з Росією сповільнюється, оскільки США та ЄС посилюють боротьбу з постачанням до РФ товарів подвійного призначення, які Кремль може використовувати для виробництва зброї.
Про те,як працює російський “паралельний імпорт”, завдяки якому РФ досі купує обладнання для виробництва зброї, раніше розповідав Олександр Лємєнов.