Багато військових подій знайшли відображення у марках «Укрпошти», які стали настільки популярними, що черги за ними можна було порівняти з чергами за айфонами, а на зібрані з продажу марок гроші « Укрпошта » купувала техніку бійцям.
Загалом стало гарною традицією – випускати військові марки до чергової нашої перемоги на фронті або присвячені іншим яскравим подіям та персонам, пов'язаним з війною. Ось і після атаки невідомих дронів на Кремль 3 травня цього року марка з'явиться незабаром.
КР.UA дізналася про тих, хто створював ескізи для цих марок: продумував, малював, писав... Авторами ілюстрацій були і молоді дизайнери, і всесвітньо відомі художники.
«Російський військовий корабель, йди на..!» (березень 2022 року)
1 березня 2022 року «Укрпошта» оголосила конкурс на створення нової української поштової марки під назвою « Російський військовий корабель, йди на ..! ». Тоді на конкурс надійшло понад пів тисячі ескізів, голосували 8000 осіб, а переможцем було визнано ескіз №3 авторства українського художника Бориса Гроха. Через місяць, 12 квітня, марка була випущена мільйонним тиражем, а наступного дня російський крейсер «Москва», зображений на українській марці, точно виконав «доручення» нашого прикордонника з острова Зміїний.
Борис Грох. Фото: facebook.com/grohboris
Художник Борис Грох до 2014 року жив у Євпаторії, після окупації Криму переїхав до Києва, а згодом до Львова. При цьому російські видання наполегливо називали його "своїм" цифровим художником, поселивши його в Санкт-Петербурзі. Але Борис Грох називає себе виключно українським художником та творить у форматі темного жанру, хорору, апокаліптики, на молодіжному сленгу – крипу. Один з головних героїв картин Гроха – величезний скелет, що самотньо блукає міськими кварталами, зазвичай у сутінках. Страху він не викликає, скоріше – співчуття.
На картинах Гроха немає сцен насильства, крові та жаху, натомість - надлишок загадковості, атмосферності та насиченості деталями. Сюжети прості, але цікаві, вони запам'ятовуються. Картини Гроху часто розходяться інтернетом у вигляді мемів. До речі, у 2020 році після протестів у Білорусі Борис Грох написав портрет білоруського президента Олександра Лукашенка із закривавленим обличчям та гострими зубами… Але часто у роботах художника є часточка гумору чи сатири.
Ескіз для марки із посиланням від українського солдата – пряме підтвердження цього.
Під час роботи над ескізом марки було трохи доопрацьовано форму солдата – додано прапор на рукав. А у травні 2022 року на території всієї України стартував продаж нової марки «Російський військовий корабель… Всьо», що стала продовженням серії марок «Російський військовий корабель, йди на..!» Від початкової марки новий виріб відрізнявся лише відсутністю корабля на ілюстрації.
Фото: ukrposhta.ua/ua
«Українська мрія» (червень 2022 року)
Софія Кравчук. Фото: delo.ua
Після оглушливого успіху марки з російським військовим кораблем навздогін випустили марку «Українська мрія» («Мрія є!»). Ескізом для марки став малюнок 11-річної Софії Кравчук із міста Любомль на Волині – призерки всеукраїнського конкурсу малюнків та фотографій «Що для мене Україна?», який проходив ще 2021 року на честь 30-річчя незалежності України. На малюнку зображений оздоблений рожевими квітами український літак Ан-225 «Мрія», що летить до зірок.
Оригінал же – найбільший та найпотужніший літак у світі – було знищено в ангарі під час боїв за аеропорт "Гостомель" 27 лютого 2022 року, практично у перші дні повномасштабного російського вторгнення в Україну.
Маленька художниця розповідала, що зобразила на малюнку дівчинку Марію, яка летить на жар-птиці, розкинувши руки, немов крила, а поряд з нею літак – її друг, у якого є очі та посмішка, він наче живий.
Спочатку після завершення конкурсу «Що для мене Україна?» малюнок Софійки планували взяти для ілюстрації на конверт. Проте початок війни та знищення «Мрії» зробив малюнок юної волинянки символічним. Він став і маркою, і листівкою.
Фото: ukrposhta.ua/ua
«Доброго вечора, ми з України» (липень 2022 року)
Тематику наступної марки українці обирали голосуванням. Була відома назва – «Доброго вечора, ми з України», залишилося підібрати ескіз. На вибір пропонувалися кілька тем, у тому числі про ЗСУ та групу Kalush, яка якраз перемогла на "Євробаченні", про тракторні війська, бойові гусаки тощо. Проголосувало понад 830 тисяч осіб, більшість за тракторні війська.
Анастасія Бондарець. Фото: ilmaup.com.ua
Автором марки-переможця стала дизайнер-графік та викладач живопису Анастасія Бондарець. Як повідомили в "Укрпошті", дівчина самостійно вивчала digital art. І конкурс від "Укрпошти" став першим, куди вона відправила свою роботу, виконану в цьому стилі. Причому про конкурс дізналася випадково, натрапивши на оголошення у Twitter.
Анастасія каже, що захоплюється творчістю українських художників, зокрема Івана Марчука та Анатолія Криволапа, чий вплив відчувається і в її роботі. Виконання ескізу зайняло близько двох днів, а ідея та композиція склалися ще до початку роботи.
- Сама назва «Доброго вечора, ми з України!” надихає. Мене, як і весь світ, вразили наші аграрії, адже вперше у світовій історії вони допомагають військовим. І цей трактор, який тягне за собою розбиту ворожу техніку, щоб її відремонтували та поставили на озброєння вже нашим військовим, – це алегорія на те, що кожен українець робить все, що від нього залежить і можливе, щоб наблизити нашу перемогу. Кожен зараз має значення, – розповіла Анастасія в ефірі національного телемарафону.
До конкурсу на найкращий ескіз поштової марки Анастасія, яка займалася живописом, брала участь у всеукраїнських виставках, культурних проєктах, а також була чвертьфіналісткою міжнародного мистецького конкурсу «Сльози щастя» від Оксфордського університету.
Нагадаємо, фраза «Доброго вечора, ми з України» належить фронтмену українського гурту «ДахаБраха» Марку Галаневичу. Потім вона увійшла до вірусного однойменного треку групи Probass ∆ Hardi (жовтень 2021 року). З цієї фрази, наприклад, розпочинають свої відеозвернення голова Миколаївської обласної державної адміністрації Віталій Кім, міністр оборони України Олексій Рєзніков.
Фото: ukrposhta.ua/ua
«Вільні, Незламні, Непереможні» (серпень 2022 року)
Фото: ukrposhta.ua/ua
У 31-у річницю незалежності країни «Укрпошта» випустила марку «Вільні, Незламні, Непереможні», присвячену цій даті та 6 місяцям з початку гарячої фази війни.
Автором ескізів до шести ілюстрацій став український дизайнер Антон Хрупін, уродженець Краматорська, після повномасштабного вторгнення він переїхав до Києва. Його співпраця з «Укрпоштою» розпочалася після того, як Антон відправив на конкурс ескізів одну із своїх робіт. Після цього він отримав пропозицію від компанії розробити ескізи поштової продукції воєнного часу.
Антон Хрупін. Фото: kharkivoda.gov.ua
Ілюстрації до марок «Вільні, Незламні, Непереможні» – чорно-білі, із кольоровими акцентами. Кожне із зображень – трагічний епізод війни в Україні: жінка стоїть у багатоповерхівці на уламках зруйнованої квартири, мати з дитиною ховаються від ракетних ударів у метро, дівчинка біля автомобілів, що згоріли. Окремі фрагменти нашої трагедії: драматичний театр Маріуполя з написом біля входу «Діти», зруйнований авіаударом, та Святогірська Лавра, яку неодноразово атакували окупанти. На шостій марці блоку зображені дитячий візочок, кинуті валізи та іграшки – всі ті предмети, які викликають біль у серці, коли ми бачимо їх у подібному антуражі на фото чи відео військової хроніки.
У жовтні Антон знову став автором ескізів – до марок на честь Дня захисника та захисниць України, випуску «Слава Збройним Силам України!».
"Пес Патрон" (вересень 2022 року)
Фото: ukrposhta.ua/ua
Найвідоміший пес України на прізвисько Патрон просто не міг не стати обличчям (ем-мм, мордою?) однієї з марок «Укрпошти». Глава відомства Ігор Смілянський наголосив, що випуск марки з Патроном відбувся на численні прохання українців.
– Це перша офіційна благодійна марка країни. Вона розповідає, як сапери разом із Патроном допомагають зберегти життя дітей та фермерів, - зазначив Смілянський. – За допомогою цієї марки ми плануємо зібрати 1 млн євро на машину для розмінування Armtrac 400, яка, може, не така гарна, як Патрон, проте допомагає швидко розмінувати великі території.
Олександр Нікітюк. Фото: facebook.com/tlinqit
Автором ілюстрацій із Патроном став відомий столичний художник та дизайнер Олександр Нікітюк. Він сконцентрувався на сатиричних малюнках, де висловлює своє ставлення до війни, розв'язаної Росією, і знаходить широкий відгук у соцмережах, де «вірусяться» його ілюстрації. Художник навіть розповів, що його роботи активно перекопуються, і що росіяни навіть намагаються переробляти їх на свій лад.
Пса Патрона художник зобразив у шести сюжетах у вигляді казкового героя. І в кожній марці приховав невеликий сюрприз для найуважніших. Наприклад, пам'ятник Дюку в Одесі зображено з автоматом у руці.
"Кримський міст на біс!" (жовтень 2022 року)
У день 4 листопада – 8 років, 8 місяців та 8 днів українського опору російській агресії – «Укрпошта» випустила марку « Кримський міст на біс! »з посвятою «мосту, який не витримав».
Юрій Шаповал. Фото: 5.ua
38-річний художник із Полтави Юрій Шаповал зобразив усе, що асоціюється із агресією, пограбуванням, вбивствами, вчиненими росіянами, – пральні машинки, ворожу військову техніку, наручники… А також натяк на фразу «Досить курити, де попало, куріть там, де ще не попало» (цигарка у руці одного із персонажів), "Байрактар" у небі тощо.
Шаповал написав акварельний ескіз марки із зруйнованим Кримським мостом ще влітку 2022-го. Коли на мосту сталася пожежа, художник написав представникам «Укрпошти», мовляв, настав час робити марку. Перший ескіз художник подарував відомству.
До свого ескізу марки Юрій Шаповал був відомий, у тому числі, й картиною «У повній безпеці», написану навесні-літом 2022 року. На картині – три персонажі: двоє військовослужбовців ЗСУ у повному екіпіруванні та зі зброєю. На їхніх ногах закріплена резинка, над якою стрибає маленька дівчинка. Поки вона стрибає, солдати охороняють її гру, її дитинство.
Фото: ukrposhta.ua/ua
«Слава Силам оборони та безпеки України! Гвардія Наступу» (травень 2023 року)
Після того як 3 травня невідомі дрони налякали мешканців Кремля, українці одразу зрозуміли – буде марка! Це підтвердив і керівник Ігор Смілянський, додавши, що «марка з палаючим Кремлем ще попереду, і ми робимо все, щоб підтримати цей «вогник позитиву». Однак на 9 травня заплановано випуск нової марки « Слава Силам оборони та безпеки України! Гвардія Наступу ».
До серії увійдуть марки, присвячені СБУ та ГУР, а всі донати та збори за куплені марки підуть на допомогу спецпідрозділам «Гвардії Наступу». Тож можна не тільки купити марку, а й безпосередньо брати участь у контрнаступі.
Олександр Охапкін. Фото: cblib.alexandriya.com
Автором цього поштового випуску став заслужений художник України Олександр Охапкін. Він відомий як живописець, що працює насамперед у жанрі іконопису, точніше – у жанрі так званої домашньої ікони. Олександру Охапкіну 61 рік, він родом із Житомира. Закінчив Київський державний художній інститут, зараз живе та викладає в Олександрії.
У творах Олександра Охапкіна поєднуються традиційні техніки старовинного іконопису та сучасного виконання, їх називають «релігійною поезією у фарбах». Твори художника виставляються як в Україні, так і за кордоном, зберігаються у приватних колекціях Німеччини, Франції, США, Канади, Польщі, Італії тощо. Його ікони прикрашають українські церкви, зокрема, церкву Святого Володимира у Парижі та собор Святого Юра у Львові, церкву Святого Миколая на Аскольдовій могилі у Києві, церкви Олександрії та Кропивницького. Також авторство Олександра Охапкіна мають ікони в іконостасі церкви Покрови Святої Богородиці у Національному музеї народної архітектури та побуту України та інші.
З 2014 року роботи Олександра Охапкіна брали участь у всіх заходах "Мистецького спецназу", які проводилися для українських воїнів-захисників. Кілька картин автор передав до Національного Шевченківського музею в Каневі, до музею-заповідника «Батьківщина», а картини «Неопалима чаша» та «Микола Чудотворець» - передані на аукціон для потреб воїнів АТО.
Фото: ukrposhta.ua/ua