«Я відчуваю колективне забуття»
«Я відчуваю колективне забуття»

«Я відчуваю колективне забуття»

На етнографічному кінофестивалі «Око» відбулася прем’єра нідерландсько-українського фільму «Невагома».

«Невагома» починається з закадрової розповіді головної героїні на ім’я Христина про її прабабусю, яка, давши відсіч домаганням бригадира в колгоспі, була змушена втекти в гори в Бистрицю, де заробляла на життя, шиючи одяг і розмальовуючи пічки, а повернулася додому, коли змінилася влада. На екрані й постають ті гори — зелена сонячна долина. Місця довгого відчайдушного спротиву, що місцеві жителі чинили безжальній і безглуздій імперії.

Марта Гринюк (1991 р. н., Польща) та Нік Томас (1990 р. н., Великобританія) — художники й режисери, що мешкають у Роттердамі. Працюють разом із 2019 року. Раніше представляли переважно відеоінсталяції. «Невагомість» — їхній повнометражний кінодебют.

Протагоністка фільму Христина Буній — антропологиня-самоучка з Надвірної на Івано-Франківщині. Марта й Нік подружилися з Христею під час екскурсії Україною у 2019 році. Вона, своєю чергою, познайомила їх зі своїм приятелем-мікологом і громадськими активістами у Надвірній, влаштувала візит до спільноти художників, що мешкають у горах, показала приклади гуцульської архітектури. Після цієї поїздки й зародилася ідея фільму.

Нік і Марта відстежують, як Христина подорожує Прикарпаттям. Ведучи своє дослідження, вона зустрічається з людьми й оцифровує їхні фотоархіви, всі ці потріпані альбоми з чорно-білими картками, де старі й молоді в національних строях старанно позують перед камерою, або справляють весілля, або йдуть у похоронній процесії. Архівні кадри складають значну частину фільму. На екрані з’являються так само краєвиди сучасної Івано-Франківщини, вулиці містечок, шосе, ліси, епізоди живого спілкування Христі з селянками й селянами під час сканування фото.

Співрежисери утримують оповідь за допомогою різних типів мовлення. Найважливіша частина — звукові послання, які Христя надсилає Ніку й Марті, а також їхні відповіді — свого роду аудіощоденник. Саме через голос дослідниці можна відчути глибину травми цих місць, де ще надто добре пам’ятають радянські репресії:

«Люди неохоче відкриваються… Деякі моменти вони все одно замовчують. Я ніби відчуваю якесь колективне забуття. Усі охоче говорять про певні речі, наприклад, про гуцульську традицію, про свою власну ідентичність, але далі цього не йде. Зрештою, і ця ідентичність була репресована».

Ці рефлексії, поєднані з фотографіями 1930—50-х років (деякі, до речі, з казахстанського або сибірського заслання), дають сильний емоційний ефект.

Інші голоси — спогади місцевих про кляте минуле, в якому саме традиції допомогли зберегтися, вижити. Ще один ракурс — власне погляд Ніка й Марти на Христю, яка сама є плоть від плоті Карпат, теж має потребу інколи «зникати в лісах» і «не зв’язана цими почуттями провини або сорому», що дозволяє їй неупереджено й проникливо досліджувати дуже непросту історію свого краю.

У «Невагомій» немає драматичних спалахів, загострених конфліктів, він радше схожий на уривок подорожі, починаючись і закінчуючись трьома крапками. В Ніка, Марти й Христини вийшов поетичний і співчутливий есей про Гуцульщину — великий моментальний знімок заходу України напередодні чергового раунду війни з надто близьким, надто давнім ворогом.

Марта Гринюк і Нік Томас, пряма мова:

— Нас цікавлять складні переплетіння східноєвропейських країн — ми хочемо знати, чого можна навчитися і що можна винести з цих історій і наративів, і як вони формують досвід. Ми розглядаємо ці оповіді як частину спільного політичного простору та як каталізатор для уявлення альтернативних способів життя і спільної роботи. Практика Христини є прикладом написання історії знизу, у її рідному регіоні. Вона працює в людському масштабі, а її методи — нетоталізаційні, зосереджені на житті звичайних горян. Її архівування формує колективну пам’ять і закликає не забувати минуле, жити з радістю і труднощами історії Гуцульщини.

Христя — ентузіастка традиційних ремесел і вільна користувачка сучасних технологій, прихильниця збереження певних традицій і людина, яка веде нестандартний спосіб життя, кидаючи виклик гендерним ролям і соціальним очікуванням. Живучи й працюючи в районі, який можна вважати провінційним, вона віддана своєму народові, хоча й не позбавлена критичності. Знайомлячись із нею та її однолітками, ми почали помічати відмінності між поколінням людей, які народилися в 1990-х, одразу після розпаду Радянського Союзу, та їхніми батьками. Молоде покоління впевнене в собі та критично налаштоване, чинить опір необхідності економічної міграції до великих міст або за кордон. Турбота про інших і про довкілля регіону є ключовими у тому, як вони хочуть прожити своє життя.

Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
Долучитись
Источник материала
loader
loader